Touko Aalto ja Antero Vartia: Pika-aikataululla läpiviety hallintarekisteri uhkaa omistusten läpinäkyvyyttä

Vihreiden varapuheenjohtaja, kansanedustaja Touko Aalto kritisoi hallituksen tänään talousvaliokunnasta läpi runnomaa esitystä hallintarekisteristä. Talousvaliokunta hyväksyi tänään mietinnön, johon hallintarekisteri sisältyy. Aallon mukaan laki pitää eduskunnan käsittelyssä tyrmätä

- Hallintarekisteriä ajetaan kuin käärmettä pyssyyn uudestaan ja uudestaan, vaikka monen ministerin suulla on useaan kertaan sanottu, että asia on jo kuopattu. Esitys tulee seuraavaksi koko eduskunnan käsittelyyn ja siellä se pitää hylätä, Aalto sanoo.

Vihreiden edustaja talousvaliokunnassa, kansanedustaja Antero Vartia on huolissaan siitä, että omistusten läpinäkyvyys uhkaa heiketä. Talousvaliokunnan hyväksymään mietintöön liitettiin lausumia, jotka edellyttävät hallitusta valmistelemaan lakimuutoksia, jotka varmistavat esimerkiksi viranomaisten tiedonsaannin nykyjärjestelmän tasolla. Vartian mukaan suoran, läpinäkyvän ja avoimen omistuksen edellyttäminen olisi ollut välttämätöntä kirjata lakiin, jotta sitä voitaisiin vaatia tulevaisuudessakin.

- Hallituspuolueiden lakiin liittämät lausumat eivät riitä. Asiat olisi pitänyt saada pykäliin. Edellisen kerran esitys kaatui vuosi sitten. Miksi tarvittavia lakeja läpinäkyvyyden varmistamiseksi ei jo valmisteltu? Miksi ei sallittu ottaa valiokunnassa aikalisää, jotta lausumien tavoitteet olisi voitu sisällyttää itse lakiin? Vartia sanoo.

- Suomella on EU:n kanssa vaivalla neuvoteltu poikkeus, joka sallii meidän edellyttää nykyisen kaltaista suoraa ja avointa omistusta. Tämä poikkeus katoaa, jos muutamme itse lakiamme hallituksen esittämällä tavalla. Läpinäkyvään ja hyvään järjestelmäämme ei ole paluuta, kun siitä kerran luovutaan, Aalto sanoo.

Nykymuodossaan lakiesitys mahdollistaa suomalaisille sijoittajille omaisuuden piilottamisen ulkomaisissa arvopaperikeskuksissa, mutta ei suoraan mahdollista hallintarekisterin käyttöä Suomessa. Lain hyväksyminen johtaa Aallon mukaan kuitenkin mutkan kautta myös hallintarekisterin käyttöönottoon Suomessa.

- Malli, jossa hallintarekisteröinti olisi kielletty suomalaisilta Suomessa, mutta sallittu ulkomailla, ei tule kestämään. Siihen riittää yksi valitus EU-tuomioistuimeen, joka haastaa käytännön eli sen että suomalaisilta sijoittajilta kielletään hallintarekisteri Suomessa, Aalto sanoo.