Ville Niinistö: Haluamme olla yksi päävaihtoehdoista Suomen suunnaksi

Ville Niinistö

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö kävi läpi puoluevaltuuskunnan kokouksessa Helsingissä pitämässään puheessa kuuden vuoden puheenjohtajakauttaan. Hän nosti esille myös presidentti Koiviston arvokkaan perinnön.

Ville Niinistön noustessa puheenjohtajaksi eduskuntavaalitappion jälkeen 2011 Vihreät oli puolue, joka halusi löytää itsensä uudelleen.

- Silloin me ymmärsimme, että vihreiden on pystyttävä olemaan ennen kaikkea uskollisia omille arvoilleen ja tavoitteilleen - omille äänestäjillemme. Tänä päivänä kukaan Suomessa ei kyseenalaista sitä, etteikö vihreillä olisi oma ja selkeä linja, jota ajamme voimalla ja peräänantamattomasti toteutukseen. Me olemme ennen kaikkea tilivelvollisia suomalaisille ihmisille, silloin luodaan toivoa ja tulevaisuudenuskoa, Niinistö sanoi puheessaan.

Niinistön mukaan ihmisten on voitava uskoa Vihreiden linjaan ja arvoihin. Sitten on oltava voimaa, kannatusta ja kykyä toteuttaa tavoitteita. Johdonmukaisuus on politiikan a ja o. Sen Vihreät on viimeiset kuusi vuotta pitänyt. Arvot edellä, ratkaisuja hakien, linjan pitäen.

Niinistö kertoi, että alkuvuodesta 2014 todettiin, ettei Vihreiden voima ollut riittänyt hallituksessa linjaan, joka olisi tarpeeksi vihreä muillakin kuin omilla ministeritonteilla: tulevaisuuteen investoiva, koulutusta arvostava ja inhimillisiä uudistuksia tekevä.

- Puoluekokouksessa kesällä 2014 ilmoitin puoluejohtajana, että koulutuksesta säästäminen saa riittää – maailman parasta koulua ei rakenneta säästämällä. Meille tämä oli pitkän aikavälin pysyvä linjaus, jonka teimme jo hallitusvastuussa. Ja tätä kaikki, erityisesti muut puolueet, eivät ole ymmärtäneet, uskoneet tai hyväksyneet, Niinistö sanoi.

- Me olemme valinneet arvopohjaisen tulevaisuuspolitiikan, jossa haetaan ratkaisuja Suomen suunnan muuttamiseksi kestäväksi. Tälle linjalle olemme uskollisia, olemme sitten hallituksessa tai oppositiossa. Emme harrasta populismia, vaan olemme arvopohjaisen tulevaisuuspolitiikkamme kanssa tosissamme. Siksi me tavoittelemme tulevaa pääministeripuolueen asemaa, ollaksemme yksi päävaihtoehdoista Suomen suunnaksi ja tavoitteidemme toteuttamiseksi. Me pidämme sanamme suomalaisille, Niinistö sanoi.

- Politiikassa on uskottava johonkin, on oltava näkemystä, uskallusta unelmoida reilummasta yhteiskunnasta, ja on kyettävä vaikeissakin oloissa toimimaan sen puolesta. Politiikka ei ole hallinnointia. Ei ole olemassa yhtä ja ainoaa oikeaa talouspolitiikkaa, jossa julkista vastuuta murennetaan, eriarvoisuus kasvaa ja hyvinvointivaltio muuttuu yhä etäisemmäksi unelmaksi monille lapsille, eläkeläisille, työttömille ja heikompiosaisille. Siksi meidän on haastettava nykyisen hallituksen linja, oikeistolaisen hyvinvointivaltion purkamisen linja. Vihreät on se liike, joka haluaa pelastaa tasa-arvoisen hyvinvointivaltion uudistamalla sitä, Niinistö painotti.

Kiitos presidentti Koivistolle työstä Suomen hyväksi

Valtuuskunnan kokouksen aluksi vietettiin hiljainen hetki presidentti Mauno Koiviston muistolle. Niinistön mukaan Koivisto oli suuri johtaja siinä, että karsi valtaansa omia arvojaan ja suomalaista demokratiaa edistääkseen.

- Eilen kuulimme uutisen, joka koskettaa Suomea syvältä. Suuri ja vaatimaton presidentti, johtaja ja ajattelija Mauno Koivisto on kuollut. Olen aina arvostanut Koivistoa todellisena demokraattina, Niinistö sanoi.

- Koivisto nousi presidentiksi ja Suomen pankin pääjohtajaksi Turun sataman hanttihommista. Vaatimaton ja tinkimättömän oikeudentajuinen Koivisto ei koskaan unohtanut juuriaan. Meidän on jatkossakin oltava maa, jossa satamajätkä voi nousta presidentiksi, Niinistö sanoi puheessaan valtuuskunnalle.

- Kiitos suurelle suomalaiselle demokraatille työstä maamme hyväksi. Voimme oppia Koivistolta. Hän oli aatteellinen ja arvopohjainen poliitikko ja ihminen, jota suomalaiset arvostavat yli puoluerajojen. Sellaiseen johtajuuteen on meidän pyrittävä tänäkin aikana, kun kuilut ihmisten välillä ovat jälleen kasvaneet, Niinistö sanoi.

Lue koko puhe.