Krista Mikkonen: Sote-uudistuksen aikalisä tarpeellinen, palattava perustavoitteisiin

05.07.2017

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Krista Mikkonen kommentoi pääministeri Juha Sipilän tiedotusta sote-uudistuksen voimaantulon ja maakuntavaalien lykkäämisestä

Pääministeri ilmoitti, että sote-uudistuksen voimaantuloa lykätään vuodella. Tämä on hyvä. Lainsäädäntö on vielä niin keskeneräinen, että lisäaikaa tarvitaan. Näyttää siltä, että ministerit ovat vihdoin ehtineet lukea perustuslain lausunnon kokonaan, koska vielä torstaina hallitus piti jääräpäisesti vanhasta aikataulusta kiinni. Vuosisadan suurinta uudistusta ei pidä valmistella deadlinen hengittäessä niskaan.

Samalla maakuntavaalien ajankohta siirtyy. Niitä ei pidetä tammikuussa presidentinvaalien yhteydessä, vaan Sipilä ilmoitti niiden olevan lokakuussa 2018. Vaalit kannattaisi samantien siirtää keväälle 2019 eduskuntavaalien yhteyteen. Vaarana on, että maakuntavaalit yksinään ei houkuta kansalaisia äänestämään ja siksi yhdistäminen toisiin vaaleihin etenkin ekalla kerralla on järkevää. Maakunnat saavat huonon alun, jos äänestysprosentti jää kovin alhaiseksi.

Eduskuntavaalit siirrettiin huhtikuulle ja samalle päivälle siirrettiin kuntavaalit syksyltä puolueiden yhteisellä sopimuksella. Näin luotiin kansanvallanpäivä, jota Keskustan silloisen puoluesihteeri Laanisen muistetaan innokkaasti ajaneen. Miten ihmeessä tuo kansanvallan päivä ei nyt sovi vaalipäiväksi myös maakunnille? Aikataulun ei pitäisi mitenkään olle esteenä, kun maakuntien päätehtävä sote aloittaa vasta seuraavan vuoden alusta.

Soten suhteen on nyt syytä palata uudistuksen perustavoitteisiin, jotka kaikki puolueet allekirjoittavat: terveys- ja hyvinvointierojen kaventaminen, palveluiden saatavuuden niin alueellisesti kuin eri väestöryhmien kesken sekä kustannusten kasvun hillitseminen. Uudistuksessa pitää laittaa ihminen keskiöön ja ottaa kaikki puolueet mukaan valmisteluun. Näin saamme vihdoin tärkeän ja tarpeellisen savotan valmiiksi, yhdessä.