KRISTA MIKKONEN: EI OLE JÄRKEÄ TEHDÄ SOTE-UUDISTUSTA, JOKA EI TOTEUTA SILLE ASETETTUJA TAVOITTEITA

23.11.2017

Tiedote 23.11.2017

Valinnanvapauslaki ei vie sote-kokonaisuutta parempaan suuntaan, päinvastoin. Se tekisi uudesta sotesta vieläkin monimutkaisemman kokonaisuuden kuin edellinen ehdotus. Kansanedustaja Krista Mikkonen piti Vihreiden ryhmäpuheen Kuntaliiton valtuustossa 23.11.2017.

– Nyt on hallituksen viimeinen mahdollisuus saada sote- ja maakuntauudistus maaliin tämän vaalikauden aikana. Sen vuoksi olisimme toivoneet, että valinnanvapauslaki olisi valmisteltu huolella. Valitettavasti näin ei ole. Lopputulos on kuin tilkkutäkki. Kokonaisuus on epäyhtenäinen ja asiakkaan kannalta mahdoton sekamelska, Mikkonen huomautti.

– Kustannusten kasvua, terveiden ylihoitamista ja sairaiden alihoitamista ei pystytä estämään. Integraatio on olematonta. Yksityinen tuottaja voi edelleen kuoria kermat päältä. Potilas joutuu suunnistamaan palveluntuottajien viidakossa löytääkseen itselleen sopivan tuottajan ilman vertailukelpoista tietoa eri tuottajien laadusta, Mikkonen kuvasi.

Kuntaliiton valtuuston Vihreän ryhmän mielestä sote-uudistus tarvitaan. Vihreät jakaa uudistukselle asetetut tavoitteet: terveyserojen kaventaminen, hoitoketjujen sujuvoituminen ja kustannusten kasvun hillintä.

– Ongelmana on se, että hallituksen valinnanvapausesitys ei täytä mitään näistä kriteereistä. Ei ole järkeä tehdä uudistusta, jossa nämä tavoitteet eivät toteudu, Mikkonen sanoi.

– Vihreiden sote-korjaussarjassa panostetaan ennaltaehkäisyyn ja tehokkaisiin hoitoketjuihin, luodaan vahvat julkiset järjestäjät sekä toteutetaan rahoitus yhdestä lähteestä. Kaiken edellytyksenä on sosiaali- ja terveyspalveluiden toimiva integraatio sekä asiantuntijatiedon käyttö uudistuksen ohjaamisessa, Mikkonen sanoi.

Lasten luokkayhteiskunta tekee paluuta

Oppimiserot kasvavat hälyttävästi eri sukupuolta olevien, eri alueilta ja eri kotitaustoista tulevien oppilaiden välillä. Hallitus on leikannut rajusti koulutuksesta ja rajoittanut lasten varhaiskasvatukseen pääsyä.

– Suomessa on totuttu ajattelemaan, että jokaisella meistä on samat mahdollisuudet. Yhä useammat tutkimukset kuitenkin osoittavat, että tämä voi kohta olla historiaa. Monessa kunnassa koulutusleikkauksia on peruttu, mikä on hienoa. Seurauksena on kuitenkin se, että lapsen elämän eväät riippuvat yhä voimakkaammin siitä, mihin kuntaan hän sattuu syntymään, Mikkonen sanoi.

Kuntaliiton vihreä ryhmä peräänkuuluttaa koulutuksesta leikkaamisen sijaan koulutuspanostuksia kaikilla asteilla. Tukea, aikuisen läsnäoloa ja yksilöllisempää opetusta on oltava saatavilla niille oppilaille, jotka sitä tarvitsevat. Tukea pitää kehittää erityisesti peruskoulusta toiselle asteelle siirryttäessä.

– Olemme epäonnistuneet yhdessä peruskoulun ydintavoitteessa, kotitaustan ja sukupuolen aiheuttamien erojen tasaamisessa. Asiaan on tartuttava nyt heti, Mikkonen sanoi.

Mikkonen lopetti puheensa kiitoksiin Kuntaliiton valtuuston kahdeksanvuotisen kautensa päätteeksi.

Koko puheen voit lukea täältä ->

Krista Mikkonen
Kansanedustaja, Kuntaliiton valtuustoryhmän puheenjohtaja