Krista Mikkonen: Hyvä että hallitus heräsi muoviveron tarpeeseen

13.04.2018

Hallitus päätti kehysriihessään selvittää muoviveron käyttöönottoa. Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Krista Mikkonen kannustaa hallitusta toimiin. Mikkosen lakialoite muovipakkausverosta on lähetekeskustelussa eduskunnassa 13.4.2018.

– Hyvä että hallitus heräsi siihen, että tällä menolla maailman merissä on vuoteen 2050 mennessä enemmän muovia kuin kalaa. Muovi on monella tapaa hyvä ja käytännöllinen materiaali. Muoviroskan syntyminen ja muovin liikakäyttö ovat kuitenkin ongelma. Siihen pyrimme vastaamaan lakialoitteellamme muovipakkausverosta, Mikkonen sanoo.

Valtiovarainministeri Petteri Orpo on todennut, (mm. Vihreä Lanka 3/2018) että muovivero on vaikea toteuttaa ja siihen pitäisi löytää eurooppalainen malli.

– On ilahduttavaa, että hallitus nyt päätti ainakin selvittää veron käyttöönottoa Suomessa. Yhteistä eurooppalaista mallia on hyvä edistää, mutta se ei saa tarkoittaa vitkuttelua meillä Suomessa. Suomi voi toimia edelläkävijänä ja ottaa muoviveron käyttöön kotimaassa jo etunojassa, Mikkonen sanoo.

Mikkonen ehdottaa aloitteessaan veron säätämistä muovipakkauksille ja muovipusseille. Tavoitteena on kannustaa vähentämään kertakäyttöisiä muovipakkauksia ja niiden ympäristökuormitusta sekä ohjata uusiomuovin käyttöön ja ympäristöystävällisempien pakkausmateriaalien kehittämiseen. Kierrätysmuovi ja aidosti biohajoava muovi olisivat verovapaita.

Lue koko lakialoiteteksti.