Ville Niinistö: Ulkoministeri Soinin harkintakyky petti osallistumisessa abortinvastaiseen mielenosoitukseen

30.05.2018

Vihreiden kansanedustaja Ville Niinistö kommentoi Facebookissa tietoa ulkoministeri Timo Soinin osallistumisesta abortinvastaiseen mielenosoitukseen virallisella työmatkalla.

”Ulkoministeri Timo Soinin harkintakyky on nyt kyllä pahasti pettänyt. Julki tulleiden tietojen mukaan (Iltalehti) hän on osallistunut toukokuussa virallisella työmatkallaan abortinvastaiseen mielenosoitukseen Kanadassa. Se on täysin sopimatonta, sillä Suomen ulkopolitiikan linja on edistää naisten oikeuksia ja tasa-arvoa. Hallitukselta on vaadittava selvitystä ministeri Soinin toiminnasta ja Suomen ulkopolitiikan linjan vastaiseen mielenosoitukseen osallistumisesta virallisella työmatkalla.

National march for life -liike sanoo nettisivuillaan, että ”aborttien lopettaminen on tämän päivän kansalaisoikeusliike” ja muistuttaa, että Kanadassa ”tapetaan vuosittain yli 100 000 lasta äitinsä kohtuun”. Kyse ei siis ole mistään maltillisesta liikkeestä, vaan naisten itsemääräämisoikeutta ja koko aborttioikeutta vastustavasta liikkeestä.

Ei ole ongelma, jos ministeri osallistuu työmatkalla Suomen linjan mukaiseen mielenilmaisuun. Esimerkiksi vähemmistöjen puolustaminen on sitä. Ei ole myöskään ylitsepääsemätöntä sekään, että yksityishenkilönä ministerillä voi olla vapaa-ajallaan omia ja Suomen linjasta poikkeavia kantoja arvokysymyksissä.

Sen sijaan on sopimatonta työmatkalla osoittaa mieltään linjaamme vastaan, kuten naisten oikeuksia tai aborttilakeja vastaan. Ulkoministeri edustaa Suomea. Tähän on nyt vaadittava hallituksen vastausta.”