Pekka Haavisto: EU:n päästövähennystavoitetta kiristettävä, ilmastosta Suomen EU-puheenjohtajuuden kärkiteema

28.11.2018

Vihreiden puheenjohtaja Pekka Haavisto vaatii Suomelta ja EU:lta nopeampia päästövähennyksiä ilmastonmuutoksen torjumiseksi. YK:n ympäristöohjelman eilen julkaiseman raportin mukaan maailman ilmastopäästöt ovat kääntyneet ensimmäistä kertaa neljään vuoteen uuteen kasvuun vuoden 2017 aikana.

Haaviston mukaan EU:n komission tänään julkaisemat ehdotukset ilmastopäästöjen vähentämiseksi eivät ole riittäviä. Haaviston mukaan ilmaston lämpeneminen on rajoitettava 1,5 asteeseen.

– Ilmastonmuutoksen kohtalo ratkaistaan seuraavan vuosikymmenen aikana. Olen pettynyt, että EU:n komissio ei esitä päästövähennystavoitteen kiristämistä vuoteen 2030 mennessä. EU:n pitäisi vähentää päästöjä 60 prosentilla vuoteen 2030 mennessä, jotta ilmaston lämpeneminen on rajoitettavissa 1,5 asteeseen, Haavisto sanoo.

Ilmastopolitiikkaa seuraavan kansalaisjärjestön Climate Action Networkin (CAN) mukaan Suomi asettuu EU-maiden vertailussa keskikastiin ilmastonmuutoksen torjunnassa. Suomi saa kansalaisjärjestöltä arvosanan “huono”. Moitteita saavat hiilinielujen vähentäminen ja biomassan kestävyyskriteerien vesittäminen.

– Suomen ei pidä toimia EU:ssa kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa vastaan. Meidän on pyrittävä EU:n kärkimaiden joukkoon ilmastonmuutoksen torjunnassa. Ilmastonmuutos on suurin ihmiskuntaa koskaan kohdannut haaste. Suomalaisella ympäristöteknologialla on yhä enemmän käyttöä ilmastonmuutoksen torjunnassa maailmalla ja sen merkitys viennillemme kasvaa. Suomen on ajettava myös EU:ssa tiukempia päästövähennyksiä, Haavisto sanoo.

Haaviston mukaan kestävän ilmastopolitiikan tulee olla ensi vuonna alkavan Suomen EU-puheenjohtajakauden agendan kärjessä.

– EU:n puheenjohtajamaana Suomelle avautuu hyvä tilaisuus vaikuttaa ilmastonmuutoksen torjuntaan huomattavasti kokoaan suuremmin. Ilmastopolitiikasta pitää tehdä yksi Suomen EU-puheenjohtajakauden kärkiteemoista, Haavisto sanoo.