< Takaisin Vihreiden Bali-teemasivulle

Tiedotusvälineet ympäri maailman ovat viime päivinä tiedottaneet, että tiukat, 25-40 prosentin päästörajat teollisuusmaille, eivät tule Balilla toteutumaan. Lehdistötilaisuudessa pääsihteeri Yvo de Boer tarttui viestiin, ja tarkensi kokouksen tavoitetta ja päämäärää.

- 25-40 prosentin vähennys päästöissä on haarukka, ei konkreettinen tavoite. Näistä luvuista ei tämän kokouksen onnistuminen riipu, eikä tässä kokouksessa sovita tarkoista luvuista teollisuusmaiden päästömääriksi, vaan tavoitteena on käynnistää Kioton jälkeisen sopimuksen syntyprosessi, de Boer muistutti.

Huomenna, keskiviikkona, Balin kokouksessa käynnistyy ns. "High-Level segment", jonka aikana ympäristöministerit ja monet muut korkean tason päättäjät ympäri maailmaa saapuvat Balille neuvottelemaan ja toivottavasti loppuviikosta allekirjoittamaan suunnitelman uuden sopimuksen toteuttamisesta.

Paineet ympäristöministereillä ovat kovat. Lehdistö seuraa Balin tapahtumia tiiviisti, ja kansalaisjärjestöt niin Balilla kuin ympäri maailmaa vaativat konkreettisia toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Vaatimuksia on syytä kuunnella tarkkaan, sillä - Satu Hassia mukaillen - käsillä on yhdestoista hetki ilmastonmuutoksen torjumiseksi.

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!