< Takaisin Vihreiden Bali-teemasivulle

Vihreiden kansanedustaja, hallituksen ilmastopoliittinen asiantuntija Oras Tynkkynen lähettää terveisiä ja välittää kuulumisia Balilta.

Vihreät: Miten Balilla menee?

Oras Tynkkynen: Ilmastoneuvottelut etenevät harvoin täysin mutkattomasti ja sopuisasti. Yleensä vaikeissa kysymyksissä ratkaisu löytyy lopulta kriisien kautta. Perinteisesti toisen kokousviikon loppupuolella tunnelmat alkavat olla jo epäuskoisia ja -toivoisia. Usein kuitenkin viime metreillä saadaan puristettua tyydyttävä ratkaisu.

Tätä taustaa vasten tilanne Balilla on varovaisen lupaava. Kohtuullinen sopu on vielä mahdollista saavuttaa.

V: Mitä kokouksessa on tähän mennessä saatu aikaan?

OT: Balilla on onnistuttu viemään eteenpäin joitakin Kioton pöytäkirjan toteutukseen liittyviä asioita kuten kehitysmaille tärkeän sopeutumisrahaston käynnistäminen. Pääpaino keskusteluissa on kuitenkin tulevan ilmastosopimuksen valmistelemisessa. Neuvottelut ovat vielä kesken, mutta tavoitteena on laatia tiekartta siitä, millaista sopimusta ja miten maailman maat alkavat seuraavien kahden vuoden aikana takoa. Tiekartan elementit ovat nyt ministerien käsissä.

V: Mistä olet yllättynyt positiivisesti? Entä negatiivisesti?

OT: Ilahduttavinta on ollut nähdä, että monet kehitysmaat ovat olleet aiempaa rakentavampia. Osa kehitysmaista on jo viestittänyt olevansa myös itse valmiita ottamaan käyttöön päästöjä rajoittavia toimenpiteitä. Myös Australian ilmoitus Kioton pöytäkirjan ratifioimisesta oli melkoinen ilouutinen.

Ikävää on ollut huomata, että Yhdysvallat on jatkanut hankalalla linjalla. Myös Japani ja Kanada ovat jättäneet toivomisen varaa.

V: Mitä odotat kokouksen loppupuolelta?

OT: Toiveena tietysti on, että ministerit löytävät viime metreillä ilmaston kannalta riittävän sovun. Balin tiekartassa olisi hyvä paaluttaa perimmäinen tavoite - päästöjen leikkaaminen globaalisti kestävälle tasolle - ja haarukka teollisuusmaiden tulevista päästövähennyksistä. Neuvotteluille pitää myös asettaa selvä, tiukka takaraja.

V: Ja loppuun - kerro jokin Bali-anekdootti!

OT: Suosikkijuomani on ollut tuoreen kookospähkinän mehu. Pähkinästä vain leikataan hattu irti ja sisään laitetaan pilli. Ei tule turhaa tiskiä tai pakkausjätettä!

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!