< Takaisin Vihreiden Bali-teemasivulle

Tätä kirjoitettaessa Balilla ollaan lähellä sopua. Kiistakysymykset, joista muun muassa Oras Tynkkynen ja Satu Hassi ovat näilläkin sivulla raportoineet, ovat kuitenkin edelleen olemassa. Köyhien ja rikkaiden maiden välillä on edelleen näkemyseroja, eivätkä USA:n, Kanadan ja Japanin toimet ole saaneet aikaan suuria riemunkiljahduksia.

Erityisesti USA ja EU ovat ajautuneet kiistaan päästörajoituksista. Euroopan Unionin mukaan rikkaiden maiden päästörajoituksille on asetettava selkeät tavoitteet. USA puolestaan vastustaa päästörajojen määrittämistä: Yhdysvaltain mielestä ilmastonmuutoksen torjumiseksi riittää, että kukin maa voisi vapaaehtoisesti asettaa omat rajoitustavoitteensa.

Monen neuvottelijan mielestä USA:n linja on jopa vastuuton. Esimerkiksi Nobel-voittaja Al Gore totesi USA:n olevan suorassa vastuussa neuvottelujen jumiutumisesta. Myös kokouksen puheenjohtaja, hieman harmaaksi kritisoitu Ywo de Boer varoitti särmikkäästi, että mikäli teollisuusmaat eivät saa sovittua päästövähennystavoitteista pikimmiten, "neuvottelut voivat hajota kuin korttitalo."

Vihreiden verkkosivuilla seurataan Balin kokouksen lopputulemaa viikonlopun ajan. Ensi viikolla Satu Hassi ja Oras Tynkkynen kertovat mielipiteensä kokouksen päätöksistä sekä näkemyksensä siitä, mitä tulee tehdä, jotta ilmaston lämpeneminen voidaan vielä pysäyttää kahteen asteeseen.