< Takaisin Vihreiden Bali-teemasivulle

Vaikka sunnuntai oli Balin kokoukseen osallistujille virallisesti hieman rauhallisempi päivä, kulissien takana tapahtui paljon. Loppuviikon kenties merkittävin uutinen oli, että Kiina ja Yhdysvallat ilmoittivat, etteivät ne ole valmiita sitoviin päästöjen rajoittamisiin. Vaikka monen mielestä ilmoituksellaan Kiina ja Yhdysvallat rauhoittelevat lähinnä omia kansalaisiaan, uhka siitä, että Balin kokouksen anti jää vähäiseksi, on todellinen.

Yhdysvalloissa näkyy kuitenkin valoa, vaikkakin vähäisesti: kymmenen kongressin valiokuntapuheenjohtajaa on ilmoittanut Bushille, että tämän ajama päästörajoituksia vastustava linja ei ole koko USA:n näkemys.

Kokouksen johtaja, YK:n ilmastosopimuksen pääsihteeri Yvo de Boer, on optimistinen siitä, että sopu syntyy ja Balilla otetaan todellisia edistysaskeleita. Jo ennen Balia tiedossa ollut näkemys siitä, että teollisuusmaiden on vähennettävä päästöjään 25-40 prosenttia, vaikuttaa de Boerin mukaan pitävän. Sen sijaan eri maiden suhtautuminen kehitysmaiden päästörajoitusvelvollisuuksiin vaihtelee.

Erityisen ongelmallinen on Kiinan ja Intian asema. Niiden päästöt henkeä kohden ovat huomattavasti esimerkiksi Suomea ja EU:ta alhaisemmat, mutta kasvavat niin nopeasti, että myös Kiinassa ja Intiassa on hillittävä päästöjen kasvuvauhtia. Tähän ne eivät ole halukkaita, vaan maiden puheissa korostuvat vaatimukset siitä, että teollisuusmaat jatkavat päästöleikkauksiaan entistä tiukemmin.

Tähän mennessä Balille saapuneiden neuvottelijoiden toivotaan pääsevän alustavaan yhteisymmärrykseen tavoitteista jo alkuviikon aikana. Varsinaiset päätökset kokouksessa tehdään alkavan viikon keskiviikon ja perjantain välisenä aikana, jolloin ympäristöministerit ympäri maapalloa saapuvat sopimaan rajoitusten sisällöstä ja tarkoista yksityiskohdista.

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!