Elina Rantanen ja Mikko Airto Vihreiden euroehdokkaiksi

Vihreät ovat valinneet eurovaaliehdokkaikseen turkulaisen Elina Rantasen sekä hyvinkääläisen Mikko Airton.

Rantanen, 29, on turkulainen valtiotieteiden maisteri ja tutkija lääketieteellisen genetiikan osastolla. Hän on Turun kaupunginvaltuutettu, Turun kulttuurilautakunnan puheenjohtaja sekä Vihreiden varakansanedustaja Varsinais-Suomesta.

Airto, 36, on hyvinkääläinen kasvatustieteiden maisteri ja maahanmuuttajien valmistavan luokan opettaja. Hän on muun muassa Hyvinkään ympäristölautakunnan jäsen, kaupunginhallituksen jäsen ja Vihreiden Strategia 2015 -työryhmän jäsen.

Ehdokkuudestaan Rantanen kertoo: "Minun EU:ni on vahva ja oikeudenmukainen kansainvälinen toimija, joka ajaa hyvinvoinnin ja vaurauden tasaisempaa jakautumista maailmassa ja torjuu ilmastonmuutosta sitoutumalla tiukkoihin päästövähennyksiin. Haluan EU:n olevan aktiivinen työ- ja perhe-elämän tasa-arvon edistämisessä: sen on luotava säännöt vanhemmuuden kustannusten jakamisesta kaikkien työnantajien kesken ja ajettava naisten määrän lisääntymistä yritysten ja politiikan johtotehtävissä."

Airto puolestaan kertoo: "Noin 80 vuotta sitten elettiin samanlaisia aikoja kuin nyt. Talous sukelsi, työpaikkoja hävisi. Moni muistaa, että tuolloin nousi näkemyksiä, joiden mukaan ongelman aiheuttivat ihmiset, jotka olivat erilaisia. Loogisesti ajateltiin, että ongelma ratkeaa, jos noista erilaisista ihmisistä päästään eroon.

Onneksi olemme nyt viisaampia. Onneksi ymmärrämme, kuinka tärkeää on riemuita erilaisuudesta ja että yhdistämällä erilaiset kulttuurimme, kielemme, ajattelutapamme ja elämäntapamme olemme vahvempia ja parempia, kyvykkäämpiä ratkaisemaan ne haasteet, jotka on ratkaistavana. Levottomuuden myrsky pitää levollisesti tyynnyttää. Tarvitaan rauhaa ja vakautta. Tarvitaan ihmisiä, joiden mielestä onni mahtuu Eurooppaan."

Airton ja Rantasen ehdokaskuvat