Anna Moring, Aleksi Mäntylä ja Juhana Suoniemi euroehdokkaiksi

Anna Moring (vas), Aleksi Mäntylä, Juhana Suoniemi

Vihreiden puoluehallitus on nimennyt kolme uutta eurovaaliehdokasta. Ehdolle europarlamenttiin Vihreiden riveistä lähtevät FM, tohtorikoulutettava Anna Moring Helsingistä; ympäristöasiantuntija, Vihreän miesliikkeen varapuheenjohtaja Aleksi Mäntylä Lahdesta sekä Pirkanmaan vihreiden puheenjohtaja, pitkään rauhanturvaajana toiminut Juhana Suoniemi Tampereelta.

Moringin, Mäntylän ja Suoniemen ehdokkuuden myötä Vihreillä on 15 nimettyä eurovaaliehdokasta. Loput viisi ehdokasta julkistetaan lähiaikoina.

Anna Moringin, 30, keskeinen teema eurovaaleissa on yhdenvertaisuus. Hän muistuttaa, että se ei merkitse pelkästään samoja oikeuksia kaikille, vaan erilaisuuden täyttä hyväksymistä ja erilaisten lähtökohtien aitoa tunnustamista.

Moring on parhaillaan vanhempainvapaalla. Työkseen hän valmistelee väitöskirjaa perheideaaleista Helsingin yliopiston Kristiina-instituutissa. Hän on toiminut aktiivisesti useissa järjestöissä, mm. Sateenkaariperheet ry:ssä ja Seta ry:n politiikkavaliokunnassa sekä ollut käynnistämässä perhepolitiikkaan keskittyvää toivottulapsi.com -kampanjaa.

Aleksi Mäntylä, 29, kertoo teemoikseen EU:n ilmastopolitiikan vahvistamisen sekä nykyaikaisen tasa-arvopolitiikan. Mäntylän mukaan esimerkiksi miesten ja naisten ongelmat ilmenevät eri tavoilla: naisen euro on vain 80 senttiä, mutta miesten elinvuosi on vain 11 kuukautta.

Mäntylä on ympäristöasiantuntija, Lahden seudun ympäristölautakunnan jäsen, Vihreiden ensimmäinen varavaltuutettu Lahdessa sekä Vihreä miesliike ry:n varapuheenjohtaja. Mäntylä on työskennellyt myös muun muassa Hämeen vihreiden toiminnanjohtajana.

Juhana Suoniemi, 39, kertoo asiantuntemuksensa erityisalaksi kriisinhallinnan, varsinkin Lähi-idässä: Suoniemi on tutustunut alueeseen paitsi kriisien ja politiikan, myös kulttuurien ja uskontojen näkökulmasta. Suoniemi toivoo EU:lta vahvempaa poliittista roolia kansainvälisten kriisien ratkaisemiseksi, erityisesti Lähi-idässä.

Suoniemi on Pirkanmaan vihreän piirijärjestön puheenjohtaja sekä Tampereen varavaltuutettu. Painonnostoa harrastava Suoniemi on työskennellyt pitkään rauhanturvatehtävissä. Hän on sotilasarvoltaan yliluutnantti.