Tarja Cronberg, Umayya Abu-Hanna ja Pasi Toiviainen euroehdokkaiksi

Vihreiden euroehdokasjoukko täydentyy kolmella kovalla nimellä. Ehdokkaiksi asettuvat Vihreiden puheenjohtaja, työministeri Tarja Cronberg, toimittaja, kirjailija ja Valtion taidemuseon monikulttuurisuusasiantuntija Umayya Abu-Hanna sekä tietokirjailija ja tiedetoimittaja Pasi Toiviainen.

Umayya Abu-Hannan, 48, kampanjan teemana on "Suomi tarvitsee sinua - Eurooppa ääntäsi - Maailma asennettasi". Abu-Hannan mukaan uusi asennoituminen antaa suomalaisen kulttuurin parhaille puolille lisää pontta ja tuo meille tärkeitä arvoja kansainväliselle kentälle. Suomi yksin ei voi muuttaa maailmaa, mutta Euroopan kautta voi.

Ilmastonmuutosasiantuntijana ja menestyneen Ilmastonmuutos - nyt -tietokirjan kirjoittajan tunnettu tiedetoimittaja Pasi Toiviainen, 42, kampanjoi ilmastoteemoilla. Toiviaisen mukaan ilmastonmuutos on pysäytettävä - Euroopan Unionin on osoitettava vahvaa johtajuutta taistelussa ilmastonmuutosta vastaan.

Vihreiden puheenjohtaja, työministeri Tarja Cronberg, 65, kertoo lähtevänsä ehdolle kolmella teemalla: turvallisuuspolitiikka, EU:n sosiaalinen ulottuvuus sekä syrjäseutujen ja Venäjä-suhteiden vahvistaminen. Cronberg haluaa, että EU:n kriisinhallinnallista roolia on selkeytettävä, EU:ssa olisi tähdättävä eurooppalaiseen perustuloon sekä vahvistettava erityisesti Euroopan itärajaa hyvien Venäjä-suhteiden avulla.