Vihreät ja euroehdokkaat julkaisivat rahoituksensa

Vihreät sekä kaikki eurovaaliehdokkaamme ovat julkaisseet eurovaalirahoituksensa. Rahoitustietoihin voit tutustua osoitteeen www.vihreat.fi/rahoitus kautta. Niistä selviää, että käytimme eurovaaleihin hieman yli 270 000 euroa. Tästä summasta suurin osa käytettiin ehdokkaiden kampanjoiden tukemiseen. Rahat saatiin puoluetuesta, seminaarituotoista sekä lahjoituksista (joita on tähän päivään asti kerätty yhteensä 4 600 euron verran).

Mielestämme on tärkeää, että äänestäjä tietää kenen rahoilla oma ehdokas on kampanjansa tehnyt. Ajamme läpinäkyvyyttä unionin päätöksentekoon kaikilla tasoilla. Pidämme tärkeänä, että myös muiden puolueiden ja sekä niiden ehdokkaiden vaaleissa käyttämä raha on jäljitettävissä sen alkuperäiseen lähteeseen. Tämän pitää koskea sekä ehdokkaiden että puolueiden kampanjoita että puolueiden rahoitusta ylipäänsä.

Olemme julkistaneet eurovaalirahoituksen ohella myös kaikki tulomme ja menomme eri vaalien välissä, sillä mielestämme kaikkien puolueiden pitäisi toimia avoimesti myös vaalien välissä.

Kaiken puolueiden ja muiden niitä lähellä olevien organisaatioiden saaman rahoituksen tulisi olla julkista. Nyt puolueet voivat piilottaa lahjoituksia ja muita tukia lähellä olevien organisaatioiden taakse sekä tehdä irrallaan varsinaisesta kampanjastaan imagomainontaa, jonka rahoituksesta kansalaisella ei ole mitään tietoa.

Lue Vihreiden rahoitustiedot: www.vihreat.fi/rahoitus