Euroopan vihreät valitsivat uuden johdon

Euroopan vihreiden (EGP) kokous Ruotsin Malmössa jatkuu. Toisen päivän ohjelmassa oli paitsi riemukas ilmastoaiheinen tempaus Kööpenhaminassa (kuvassa), myös poliittista keskustelua sekä lukuisia henkilövalintoja.

Iltapäivän jännittävimmän äänestyksen jälkeen Euroopan vihreät sai uuden pääsihteerin. Entinen pääsihteeri, saksalainen Juan Behrend vetäytyi äänestyksestä ennen ensimmäistä kierrosta, joten pääsihteerin paikasta äänestettiin suomalaisen Ari Heikkisen sekä hollantilaisen Jacqueline Cremersin välillä.

Äänestyksen jälkeen pääsihteeriksi valittiin Cremers. Kiitospuheessaan hän lupasi muun muassa huolehtia siitä, että vihreät saavat tulevaisuudessa enemmän jalansijaa Itä-Euroopassa.

Muissa henkilövalinnoissa Euroopan Vihreiden puheenjohtajiksi valittiin ainoat ehdokkaat, italialainen Monica Frassoni sekä belgialainen Philippe Lamberts. He lupasivat tehdä työtä sen eteen, että vihreiden poliittinen merkitys kasvaisi kaikkialla Euroopassa.

Kokous päättyy huomenna.