Europarlamentin mielipiteenvapauspalkinto venäläiselle Memorial-järjestölle

Euroopan parlamentin vuoden 2009 Saharov-mielipiteenvapauspalkinto on myönnetty venäläiselle Memorial-ihmisoikeusjärjestölle. Palkinto on samalla tunnustus etenkin järjestön kolmelle edustajalle Oleg Orloville, Sergei Kovaleville ja Ljudmila Aleksejevalle - sekä kaikille ihmisoikeuksien puolustajille Venäjällä.

Palkinnolla EU toivoo voivansa osaltaan auttaa lopettamaan ihmisoikeuksien puolustajia ympäröivän pelon ja väkivallan kierteen. Ihmisoikeuksien puolustajien - kuten aivan kaikkien ihmisten - tulee saada ajatella ja puhua vapaasti myös Venäjällä.

Ensimmäisenä Memorialia palkinnon saajaksi ehdottanut Vihreä europarlamenttiryhmä perusteli Memorialin ehdokkuutta seuraavasti: "Memorial edistää totuuden levittämistä Neuvostoliiton poliittisesta sorrosta ja torjuu entisen Neuvostoliiton alueen maissa tällä hetkellä tapahtuvia ihmisoikeusloukkauksia kyseisten maiden demokraattisen tulevaisuuden varmistamiseksi."

Vihreät onnittelee Memorialia sekä kiittää tärkeästä työstä!

Lisätietoa Saharov-palkinnosta

Euroopan parlamentti on myöntänyt vuodesta 1988 vuosittain venäläisen ydinfyysikon, toisinajattelijan ja Nobelin rauhanpalkinnon saajan Andrei Saharovin (1921–1989) mukaan nimetyn mielipiteenvapauspalkinnon. Se on antanut palkinnollaan tunnustusta yksilöille ja järjestöille näiden kamppailusta ihmisoikeuksien ja perusvapauksien puolesta, sortoa ja epäoikeudenmukaisuutta vastaan. Saharovin kuolemasta tulee joulukuun palkintoseremonian aikoihin kuluneeksi 20 vuotta.

Europarlamentin Saharov-palkintosivut:

Memorial: