EU-johtajien ilmastopolitiikassa puheet ja teot eivät kohtaa

Brysselissä kokoontuneet EU:n jäsenvaltioiden johtajat eivät onnistuneet luomaan EU:lle yhteisiä neuvottelutavoitteita Kööpenhaminan ilmastokokoukseen.

Vihreä europarlamenttiryhmä on erittäin pettynyt nollatulokseen. "EU-johtajat menettivät hyvän mahdollisuuden antaa ilmastoneuvotteluille kaivattua tekohengitystä", kommentoi Vihreän europarlamenttiryhmän puheenjohtaja, saksalainen Rebecca Harms.

Vihreän europarlamenttiryhmän mielestä EU-johtajat tarjosivat lähinnä kierrätettyä retoriikkaa ja kaksoisstandardeja. EU-johtajat puhuivat äänekkäästi ilmastomuutksen haasteista, mutta eivät ottaneet kantaa omaan osaansa tai vastuuseensa. Hyvä esimerkki kaksoisstandardeista on Vihreän europarlamenttiryhmän mielestä se, että EU-valtiot ovat päässeet sopuun siitä, että kehitysmaissa tarvitaan sata miljardia euroa vuodessa ilmastonmuutostyöhön - mutta omasta osastaan tai vastuustaan EU-johtajat eivät sanoneet mitään.

Monet EU-maat puhuvat yhtä mutta tekevät toista. Tästä osoituksena Vihreä europarlamenttiryhmä on avannut "Climate Circus" -verkkosivuston, jolla näytetään, kuinka paljon eroa puheilla ja teoilla eri EU-maissa on. Sivuston löytää osoitteesta www.climatecircus.com