Muistokirjoitus Jyri Jaakkolalle

Suomalainen ihmisoikeusaktivisti Jyri Jaakkola ammuttiin kuoliaaksi puolisotilaallisten joukkojen toimesta Meksikon Oaxacassa tiistaina 27.4.2010

Jyri Jaakkola toimi globaalin oikeudenmukaisuuden puolesta Maailmankauppaliikkeessä ja reilun kaupan Estelle-purjelaivaa ylläpitäneessä Uusi tuuli ry:ssä kehitysmaiden pientuottajien, alkuperäiskansojen, yhteisötason demokratian ja ilmasto-oikeudenmukaisuuden edistämiseksi maailmanlaajuisesti. Jyrin työllä ja näkemyksillä solidaarisen Etelän ja Pohjoisen välisen vaihdon kehittämiseksi oli ratkaiseva merkitys mm. Estelle-purjelaivan Angolan rahtipurjehduksen ja muiden purjehdushankkeiden toteuttamisessa.

Osallistumisessaan Turun Maailmankaupan ja Estellen toimintaan Jyri hankki kannuksensa vahvana, tinkimättömänä ja sitoutuneena oikeudenmukaisuuden puolustajana. Vapaaehtoistyön intoa riitti niin, että Jyri esimerkiksi oli vuoden ajan Euroopan Maailmankauppojen verkoston NEWS!:n vapaaehtoisena Hollannissa. Toiminta reilun kaupan liikkeessä, Estellen Angola- ja muissa hankkeissa on vaatinut pyyteetöntä omistautumista asioille ja siihen Jyri oli valmis; laittamaan itsensä likoon hyvän puolesta.

Meksikossa Jyri toimi Uusi Tuuli ry:n ja SIPAZ järjestön tehtävissä intiaaniväestön oikeuksien puolustamiseksi. Hän osallistui kansainvälisenä ihmisoikeustarkkailijana 30 edustajan karavaani-saattueeseen joka pyrki viemään tukea Triquin intiaaniyhteisöille jotka ovat joutuneet puolisotilaallisten joukkojen piirityssaartorenkaan eristämiksi San Juan Copalan alueella.

San Juan Copalan aluetta lähestyessään saattue joutui tiesulkuun. Puolisotilaalliset joukot hyökkäsivät saattueen kimppuun ja ampuivat meksikolaista naisaktivistia Beatriz Alberta Carino Trujilloa. Kun Jyri Jaakkola yritti pelastaa Beatrizia, myös Jyri ammuttiin kuoliaaksi. Useampia ihmisiä haavoittui ja katosi hyökkäyksessä.

Se että Oaxacan maakunnan hallinto sallii laittomien puolisotilaallisten joukkojen saartaa ja terrorisoida intiaaniyhteisöä väkivaltaisten iskujen avulla, loukkaa syvästi kansainvälisen lain ihmisoikeussitoumuksia, joihin Meksiko on sitoutunut. San Juan Copalan kunnan lapset eivät ole tammikuun jälkeen päässeet kouluun, sähkö on katkaistu, eikä yhteisöllä ole juomavettä eikä terveydenhoitajia. Jatkuessaan saarto ja väkivalta voivat altistaa intiaaniheimot kansanmurhan uhalle.

Ville-Veikko Hirvelä, Heikki Korhonen ja Marko Ulvila