Sinnemäki ja Laturi linjasivat vaaliasetelmia

Anni Sinnemäki ja puoluesihteeri Panu Laturi linjasivat Vihreiden vaaliasetelmia eilen Helsingissä. Vuoden 2011 eduskuntavaalit ovat Vihreille näytön paikka - Vihreät tavoittelevat yli kymmenen prosentin kannatusta ja kahtakymmentä kansanedustajan paikkaa.

Tilanne näyttää juuri nyt hyvältä. Vihreiden piirit ovat koonneet vakuuttavia ehdokaslistoja, ja puolueen kannatus on yli kaksi prosenttiyksikköä korkeampi kevään 2007 vaaleihin verrattuna.

Millaiselle äänestäjälle Vihreät on sopiva vaihtoehto? "Arvoliberaalille ympäristö- ja ilmastoystävällisen hyvinvointivaltion puolustajille", Laturi kertoi. "Näitä ihmisiä on koko ajan enemmän – siksi saavutamme tavoitteemme vaaleissa."

Sinnemäki ja Laturi pureutuivat puheenvuoroissaan myös ajankohtaisiin poliittisiin aiheisiin, kuten vaalirahauudistukseen ja veropolitiikkaan. Oikeusministeri Braxin johdolla tehty uudistus vaalirahoituksen avoimuuden lisäämiseksi on ollut voitto Vihreille: "Saimme läpi tavoitteen, jota edustajamme Irina Krohn ja Satu Hassi 1990-luvulla eduskunnassa ajoivat", puoluesihteeri toteasi.

Myös Sinnemäki oli tyytyväinen vaalirahoitussääntöjen tiukentumiseen. Hän näki aiheesta käydyn keskustelun tärkeänä asiana sekä poliittisen uskottavuuden että puolueiden välisen vaalikamppailun kannalta. "Seuraavissa vaaleissa pelisäännöt ovat selvät", Sinnemäki totesi. "Eduskuntavaaleihin lähdetään uudessa ilmapiirissä ja tämä on Vihreille eduksi."

Myös veropolitiikka puhutti Vihreiden johtoa. "Palvelujärjestelmästämme ja sen laadusta on pidettävä kiinni", Sinnemäki totesi. Hänen mukaansa hyvinvointiamme palvelevat parhaiten veronkorotukset kulutus-, ympäristö- ja energiaverotuksessa. Tämän lisäksi Vihreät ovat ajaneet kiinteistöverojen korotuksia kuntien veropohjissa.

Sosiaalidemokraattien veropolitiikka sai kritiikkiä. SDP:n "ei käy" -verovastaukset eivät vie keskustelua eteenpäin. "Haastamme sosiaalidemokraatit, kuten muutkin puolueet, oikeudenmukaiseen ja hyvinvointia edistävään veropolitiikkakeskusteluun", Sinnemäki sanoi.

Sinnemäki peräänkuulutti myös terveydenhuollon rakennemuutostarvetta. "Julkisilla rahoilla on tuotettava enemmän terveyttä", Sinnemäki vaati, samalla haastaen muut puolueet tarjoamaan omat ehdotuksensa sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteen uudistamiseksi äänestäjien nähtäväksi. Vihreiden oma sosiaali- ja terveyspoliittinen ohjelma julkistetaan toukokuussa.