Kokouksen avauspuheenvuorot

Puoluekokous alkoi hieman yhdentoista jälkeen. Kymmenet kokousvieraat pyöräilivät kulkueena Turun keskustasta messu- ja kongressikeskukseen. Varsinaissuomalainen kokousedustaja Mari Saario kommentoi Twitterissään, että ”puoluekokous pitäisi aina aloittaa pyöräilemällä paikalle – nyt on virkeä olo ja jaksaa istua.” Varmasti näin.

Kokouksen alussa Turun vihreän kunnallisjärjestön puheenjohtaja Riitta Koskimies toivotti kokousväen tervetulleeksi. Kaupunginjohtaja Mikko Pukkinen käytti puheenvuoron, jossa hän toivoi yhteistyötä Itämeren pelastamiseksi.

Varsinaisen avauspuheenvuoron piti puheenjohtaja Anni Sinnemäki. Hän katsoi puheessaan tulevaisuuteen ja seuraaviin, ensi kevään eduskuntavaaleihin ”Seuraavissa vaaleissa ratkaistaan muun muassa se, miten hyvinvointiyhteiskuntaa rakennetaan kasvavan velan ja hitaan kasvun maailmassa. Vaaleissa ratkaistaan myös se, millaisille arvoille Suomea jatkossa rakennetaan – ja se, halutaanko isänmaan luontoarvot säilyttää.”

”Vihreät on tasa-arvoista ja vastuullista talouspolitiikkaa tekevä herkkien arvojen voimakas puolustaja”, Sinnemäki linjasi.

Avauspuheenvuorossaan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Niinistö puhui tulevista vaaleista, veroista – ja Vihreiden tulevaisuuden tavoitteista. ”Me olemme, ja haluamme olla, Suomen johtava tulevaisuuspuolue”, Ville Niinistö sanoi.

”Me olemme ajaneet tässä hallituksessa – ja tulemme ajamaan myös jatkossa – edistyksellistä ilmastonsuojelua, parempaa sosiaaliturvaa ja työelämää sekä arvoliberaaleja oikeuksia”, Niinistö linjasi.

Vesa Saarinen, verkkotuottaja