Mistä puoluekokousvalmistelut on tehty?

Nimikylttien askartelua. Tavaroiden kasaamista epämääräisiin pinoihin puoluetoimiston nurkkaan. Kokousasiakirjojen tulostamista ja papereiden kirjekuoriin laittamista. Epätoivoista juuri-sen-välttämättömimmän-liitäntäkaapelin etsimistä. Taustakankaiden kaivamista varastosta. Tietokoneiden säätämistä, powerpoint-esitysten viimeistelyä. Tuolien ja pöytien etsimistä, tilausten vastaanottamista. Tekstien kirjoittamista. Kaaoksenhallintaa. Sitä on viimeinen torstai puoluetoimistolla ennen puoluekokousta.

Puoluetoimiston väki matkaa kokouspaikalle Turkuun perjantaiaamuna. Siellä vasta varsinainen show odottaa, sillä messukeskuksen kokoustilat on käytännössä rakennettava tyhjästä. Aikaa ei jää hukattavaksi, sillä kaiken on oltava valmista jo torstai-iltana. Ei mikään pieni urakka.

Hommaa helpottaa hyvä huumori sekä laadukas musiikki. Toimiston nurkissa tavataan kuunnella milloin minkäkinmoista ääntelyä. Tänään, aurinkoisena kesäpäivänä, työntekoa on vauhdittanut iloinen 70-luvun jenkkirock. Eihän muuten sisällä jaksaisi, ellei aurinkoisuutta jostakin saisi. Vaikka sitten musiikista.

Vesa Saarinen, verkkotuottaja