Otteita poliittisesta keskustelusta

Kansanedustaja Kirsi Ojansuu avasi poliittisen keskustelun kosiskelemalla Pekka Haavistoa Vihreiden presidenttiehdokkaaksi. Tukea ja kannatustaan tarjosivat Rosa Meriläinen ja Osmo Soininvaara. Ojansuu kutsui kaikki mukaan tekemään työtä sen eteen, että Pekka suostuisi ehdokkaaksi - ja jotta Pekasta saataisiin erinomainen johtaja Suomelle.

Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton entinen puheenjohtaja Erkki Perälä vaati puheenvuorossaan Vihreitä siirtymään kahden puheenjohtajan malliin - Ruotsin vihreiden tapaan.

Kansanedustaja Johanna Sumuvuori vaati Suomeen ensin valikoivaa asevelvollisuutta - jota kautta voitaisiin siirtyä vapaaehtoiseen asevelvollisuuteen. "Pekka Haavistosta tulisi maailman paras YK:n pääsihteeri, ja sitä ennen Suomen presidentti", Sumuvuori linjasi.

Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton puheenjohtaja Heikki Sairanen vaati Suomea tekemään työtä ilmastotullien puolesta. Sairasen mukaan ilmastotullit on saatava: ”muualta tuotavilta tarvikkeilta tai kulutustuotteilta peritään tullit, jotka vastaavat niiden ilmastolle tuottamia päästöjä.”

Ville Niinistö ja Timo Juurikkala kritisoivat Kataisen ja Pekkarisen sekä Kokoomuksen ja Keskustan ydinvoimaintoilua. Juurikkala: ”Meppimme kutsuivat Pekkarisen ydinvoimaesitystä megaluokan emämunaukseksi. Määritelmä on hyvä, mutta riittämätön", Juurikkala kuvaili.

Hanna Hakko vaati, että Vihreiden olisi tehtävä onnellisuuspolitiikkaa. "Onnellisuutta ei saa määritellä yksittäisen elämäntavan mukaan – onnellisuuden on oltava arvoliberaalia”, Hakko esitti.

Vihreiden varapuheenjohtaja, kansanedustaja Jyrki Kasvi puhui vahvojen kansalaisoikeuksien puolesta. "Suomen on tunnustettava kansalaisoikeuksien merkitys ja kumottava laki teletunnistetietojen keräämisestä. Myös Lex Nokia on kumottava. Se on ruma tahra suomalaisessa lainsäädännössä", Kasvi vaati aplodien saattelemana.

Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton puheenjohtaja Paloma Hannonen vaati, että turkistarhauksen kieltäminen voitaisiin nostaa seuraaviin hallitusneuvotteluihin mukaan. "Kerätään myös miljoona nimeä Euroopassa ja vaaditaan koko EU:ta kieltämään turkistarhaus”, Hannonen ehdotti.

Entinen puoluesihteeri Ari Heikkinen pohti Vihreiden hallitustaivalta. ”Istuva hallitus ei ole aina ollut helppo vihreille, sillä vihreiden ministerien ja kansanedustajien taistelu ydinvoimauskovaisia tai vaalirahasotkussa ryvettyneitä vastaan ei ole helppoa”, Heikkinen tuumi.