Puoluetoimisto kasvattaa Osa 2.

Suomen kesä on pistänyt parastaan. Viikonlopun hellerajoja rikkoneen paahteen jälkeen tuntuu turhalta pohtia, kannattaisiko kesämökille asentaa aurinkopaneeleja.

Myös puoluetoimistolle perustettu terassipuutarhamme kylpee valossa ja lämmössä. Jännitimme, selviävätkö kasvattimme kuuman viikonlopun yli. Maanantaina toimistolla odotti kuitenkin iloinen yllätys: yrttirivistömme – basilika, timjami, minttu ja rosmariini - rehottavat vehreinä ja tarmokkaina. Runsas kastelu ja "salaojitus" ruukkujen pohjalla toimivat. Varsinkin Afrikan ja Aasian suunnalta tuotu basilika on kotiutunut tuulettomalle sisäpihaterassillemme eikä rosmariinipuskakaan näytä hätkähtävän kuumuutta. Toisaalta, ihmekö tuo, kasvaahan se luontaisestikin Välimeren alueen kuivilla rinteillä.

Välimeren siirtolaiset eivät lopu tähän, nimittäin terassin kaiteen valkoisessa kukkalaatikossa keikkuvat kesäkurpitsat kurkottelevat  ahnaasti kohti kirkasta aurinkoa. Kesäkurpitsat pihtaavat vielä hedelmiään, mutta samassa kukkalaatikossa istuvien mansikoiden kukinnat ovat muuttuneet pieniksi raakilenypyköiksi. Jos ei muuta, niin ainakin mansikoita on pian luvassa.

Viime viikon torstaina laitoin multaan puoli pussillista lehtisalaatin siemeniä. Jo nyt, viikonlopun jälkeen multapintaa koristaa tuoreen vihreät salaatinlehtien alut. Ostimme myös vihanneskranssin ja taitepavun siemeniä, mutta yksi pussillinen multaa ei riittänyt koko unelmamme istuttamiseen.  Kipitän siis huomenna multakaupan kautta työpaikalle.

Toimistopuutarha on lähtenyt lupaavasti kasvamaan. Ehkä tämä ei olekaan hullumpi ajatus...

Kirjoittanut Sara Sajaniemi