Puoluetoimisto kasvattaa Osa 5.

Viikon lomalta takaisin Helsinkiin ja puoluetoimitolle. Koska Paloma on tehnyt etätöitä, on terassin kasvimaa joutunut kovan testin eteen. Pieniä sadekuuroja lukuunottamatta kumpikaan meistä ei ole ollut antamassa vettä yrteille, pavuille, mansikoille ja kesäkurpitsoille.

Onneksi lomaltaan töihin palannut Vihreän langan toimittaja oli huomannut helteiselle terassille jätetyt kasvit ja antanut janoisille juurille vettä. Ilman kastelua yrttimme olisivat todennäköisesti valmista kuivaa rouhetta keiton maustamista varten. Terassipuutarha vaatii jatkuvaa hoitoa, tosin lajikkeiden välillä on melkoisia eroja.

Kesäkurpitsa kärsi kuivasta viikosta. Osa sen lehdistä on vaihtanut värinsä haalean vihreäksi, keltaiseksi ja muutamia pahvinruskeita lehtikäpryjä roikkuu kukkalaatikon reunojen yli. Myös mansikan marjat ovat rypistyneet kurttuisiksi marjavanhuksiksi, tosin onneksi lehtien alta löytyi vielä muutamia raakileita, jotka vaikuttivat elinvoimaisilta ja lupaavat antaa anteeksi huolimattomille puutarhureille.

Sen sijaan rosmariinipuska on nauttinut kuivasta viikosta. Yrtti tuoksuu upean voimakkaana ja vahapintaiset pienet suikulalehdet ovat kimmoiset ja syvän vihreät.

Löysin netistä simppelin Välimeren punajuuret -reseptin ja odotan innolla sen pääaineksen sadonkorjuuaikaa. Reseptin mausteiksi sopivat tinjami ja rosmarini, ja vaikka omalla terassipuutarhallamme ei kasva punajuurta, maukkaita kotimaisia punajuuria löytää ihan kotimarketista piakkoin.

Toimiston keittiön ruokalistalla on vielä tänä syksynä raikkailla välimeren mausteilla kuorrutettua punajuuripaistosta. Tuoreita kotipuutarhan yrttejä ja suomalaista punajuurta suoraan maanviljelijältä.

Resepti: Välimeren punajuuret

6 isoa punajuurta
1 tl suolaa
mustapippuria
2 rkl tuoretta timjamia
2 rkl rosmariinia
2-4 valkosipulin kynttä
3 rkl oliiviöljyä
Kuori punajuuret ja leikkaa ne lohkoiksi. Levitä lohkot uunivuokaan ja ripottele niille suolaa, pippuria, rosmariinia ja timjamia. Lohko joukkoon kuoritut valkosipulin kynnet. Valele päälle öljy ja sekoita, jotta punajuuret maustuvat kauttaaltaan. Paista 200 asteessa 30-40 minuuttia.

Ajattelin lisätä punajuuren toveriksi muutaman porkkanan ja nauttia herkun raikkaan kastikkeen kanssa, jonka kehitin viime viikonloppuna grillivihannesten toveriksi:

Kastike uunivihanneksille

4 dl soijajogurttia (maustamaton)
2 rkl perunamaustesekoitusta (sis. suolaa, sipulia, sokeria, paprikaa, pippureita)
1 rkl sitruunapippuria
kourallinen tuoretta basillikaa silppuna
2 valkosipulin kynttä

Sekoita pienessä kulhossa soijajogurttiiin mausteet, silputtu basillika ja puristetut valkosipulin kynnet. Sekoita huolellisesti lusikalla, peitä lautasella ja laita jääkaappiin maustumaan. Tunnin maustuminen riittää, mutta jos kastike ehtii tekeytyä kauemmin, sitä parempi.

Puoluetoimiso kasvattaa -blogia mielenkiintoista tehdä ja kirjoittaa. Vaikka Annin ehdotettua hyötykasvien kotikasvatusta pudistin epäilevästi päätäni, on näin jälkeen päin myönnettävä, että idea oli todella hyvä.

Toivottavasti blogimme on saanut lukijansakin innostumaan yrttien kasvattamisesta. Hyötykasvien kasvattaminen ei ole avaruustiedettä ja pienillä järjestelyillä kasvit pärjäävät pidennetyn viikonlopunkin yli. Ensikesänä aiemmin liikkeelle ja omat tomaatit multaan.

Kirjoittanut Sara Sajaniemi