Vihreä europarlamenttiryhmä ehdottaa israelilaista järjestöä Saharov-palkinnon saajaksi

Vihreä europarlamenttiryhmä ehdottaa israelilaista Breaking the Silence-kansalaisjärjestöä tämänvuotisen Saharov-palkinnon saajaksi. Ehdokkuudella vihreä europarlamenttiryhmä haluaa osoittaa tunnustusta niille, jotka työskentelevät Israelin miehityksen epäoikeudenmukaisuuksien paljastamiseksi ja sen varmistamiseksi, ettei israelilainen yhteiskunta käännä asialle selkäänsä.

Ehdokkuudella vihreät haluaa myös alleviivata, että vaikka Israel on demokraattinen valtio, osoittaa järjestö suurta rohkeutta puhuessaan Israelin miehitykseen liittyvistä tabuista ja epäoikeudenmukaisuuksista.

Breaking the Silence on Israelin armeijan sotilaiden ja veteraanien vuonna 2004 perustama järjestö, joka kokoaa ja julkaisee heidän lausuntojaan asepalveluksesta Länsirannalla, Gazassa ja Itä-Jerusalemissa toisen kansannousun aikana.

Saharov-palkinto on Euroopan Parlamentin vuosittain myöntämä palkinto mielipiteenvapauden hyväksi tehdystä työstä. Palkinnon tarkoitus on osoittaa kunnioitusta niille, jotka taistelevat epäoikeudenmukaisuutta, fanaattisuutta ja sortoa vastaan.