Löydä ehdokkaasi

Vihreillä on näissä vaaleissa enemmän ehdokkaita kuin koskaan ympäri Suomen. Löydä oma ehdokkaasi!

Green New Deal puhuttaa Euroopan Vihreiden kokouksessa

Euroopan Vihreiden valtuuskunnan kokous Tallinnassa jatkuu. Eräs lauantaipäivän mielenkiintoisimmista tilaisuuksista oli keskustelu vihreästä taloudesta - erityisesti niin sanotusta talouden vihreästä uusjaosta, Green New Dealista.

Keskustelussa Euroopan Vihreiden toinen puheenjohtaja, belgialainen Philippe Lamberts sekä saksalainen vihreä europarlamentaarikko Reinhard Bütikofer keskustelivat ja keskusteluttivat yleisöä Green New Deal -politiikan sisällöistä, hyödyistä - sekä myös haasteista.

Bütikofer muistutti, että mikään talousjärjestelmä saati mikään talousuudistus ei ole ongelmaton. Green New Dealin kantavana ajatuksena on, että sekä talous- että ilmastokriisi on ratkaistavissa yhdellä, koko yhteiskunnan läpäisevällä poliittisella ohjelmalla. Kyse on vain tahdosta - sekä sen myöntämisestä, että sekä talous- että ilmastokriisin ratkaisemiseen tarvitaan uusia, eteenpäin katsovia keinoja.

Myöhemmln lauantaina Tallinnan kokouksessa puhutaan muun muassa oikeistopopulismin kasvusta Euroopassa, energiapolitiikasta, köyhyydestä, ihmisoikeuksista - ja monesta muusta merkittävästä teemasta. Työpajojen ja seminaarien jälkeen huokaistaan - illalla on tarjolla herkullinen illallinen.