Green New Deal puhuttaa Euroopan Vihreiden kokouksessa

Euroopan Vihreiden valtuuskunnan kokous Tallinnassa jatkuu. Eräs lauantaipäivän mielenkiintoisimmista tilaisuuksista oli keskustelu vihreästä taloudesta - erityisesti niin sanotusta talouden vihreästä uusjaosta, Green New Dealista.

Keskustelussa Euroopan Vihreiden toinen puheenjohtaja, belgialainen Philippe Lamberts sekä saksalainen vihreä europarlamentaarikko Reinhard Bütikofer keskustelivat ja keskusteluttivat yleisöä Green New Deal -politiikan sisällöistä, hyödyistä - sekä myös haasteista.

Bütikofer muistutti, että mikään talousjärjestelmä saati mikään talousuudistus ei ole ongelmaton. Green New Dealin kantavana ajatuksena on, että sekä talous- että ilmastokriisi on ratkaistavissa yhdellä, koko yhteiskunnan läpäisevällä poliittisella ohjelmalla. Kyse on vain tahdosta - sekä sen myöntämisestä, että sekä talous- että ilmastokriisin ratkaisemiseen tarvitaan uusia, eteenpäin katsovia keinoja.

Myöhemmln lauantaina Tallinnan kokouksessa puhutaan muun muassa oikeistopopulismin kasvusta Euroopassa, energiapolitiikasta, köyhyydestä, ihmisoikeuksista - ja monesta muusta merkittävästä teemasta. Työpajojen ja seminaarien jälkeen huokaistaan - illalla on tarjolla herkullinen illallinen.