Vihreät rakentaa arvoliberaalia ja suvaitsevaista Suomea

Eurooppa vihertyy. Saksassa vihreät ovat nousseet gallupeissa jo 24 prosenttiin, Ruotsin vaaleissa vihreät nousi parlamentin kolmanneksi suurimmaksi puolueeksi.

Äärioikeistolaisen ruotsidemokraattien nouseminen parlamenttiin teki Ruotsin vaalituloksesta hankalan.

Ruotsidemokraatit haluaa muun muassa pysäyttää humanitäärisen maahanmuuton, vaikeuttaa kansalaisuuden saamista ja rajoittaa äänioikeutta.

Sananvapaus kuuluu myös ruotsidemokraateille, mutta muut ruotsalaiset puolueet eivät aio antaa heille vaikutusvaltaa hallituksen politiikkaan.

Demokratian arvojen puolustamisesta voitaisiin ottaa oppia myös Suomessa. Täällä osa perussuomalaisista käyttää samanlaista retoriikkaa kuin ruotsidemokraatit. Perussuomalaisten varapuheenjohtaja haluaa ajaa vihreät viherveroineen ja homoliittoineen marginaaliin. Monet perussuomalaisista pyrkivät rakentaa monoliittista Suomea, jossa kaikkien on oltava samanlaisia.

Siinä perussuomalaiset ovat oikeassa, että Vihreät todellakin haluaa mahdollistaa marginaaliset elämäntyylit. Me haluamme, että jokainen suomalainen voi elää parhaaksi katsomallaan tavalla. Suomalaiset eivät tarvitse ketään poliitikkoa sanelemaan, miten he saavat elää.

--

Ruotsin vaaleista voimme oppia myös poliittisen keskustelun tasosta. Myös Suomeen kaivataan puolueita, jotka kertovat selkeästi ihmisille poliittisista tavoitteistaan. Puolueet ovat jättäneet myös kertomatta konkreettisia ratkaisuja ongelmiin; kokoomus piilottaa kantansa, demareiden kannasta ei kukaan ota selvää.

Vihreät esittää konkreettista vaaliohjelmaa, joilla muita puolueita haastetaan. Vihreät sitoutuu tasapainottamaan valtion budjetin ensi vaalikauden kuluessa: tämän mahdollistamiseksi veroja on kiristettävä. Vihreät haluaa toteuttaa vihreän verouudistuksen sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla. Vihreät haluaa pidentää työuria ja parantaa julkisen sektorin tuottavuutta. Vihreät haluaa Suomeen työperäistä maahanmuuttoa huoltosuhteen parantamiseksi.

Ennen kaikkea Vihreät haluavat rakentaa arvoliberaalia ja suvaitsevaista Suomea. Maata, jossa taataan ihmisten laajat ja yhdenvertaiset perusoikeudet. Suomea, jossa jokaiselle annetaan riittävät edellytykset hyvään elämään ja mielekkääseen työhön. Suomea, jossa talous on ihmisiä varten, eivätkä ihmiset taloutta varten.Suomea, joka haluaa ja uskaltaa olla kestävän vihreän talouden edelläkävijä. Suomea, joka kunnioittaa isänmaamme luontoarvoja.

Kevään vaaleissa se ratkaistaan. Haluammeko rohkean ja avoimen Suomen, joka hyväksyy erilaisuuden vai sulkeutuneen ja ahdasmielisen Suomen, joka pelkää ulkopuolista maailmaa ja oman maansa eri väestöryhmiä?

(Kirjoitus on koottu Oras Tynkkysen ja Ville Niinistön puheista Vihreiden puoluevaltuuskunnan kokouksessa Nokialla 2.10.2010)

Katso myös Oras Tynkkysen video perussuomalaisten ja vihreiden eroista: http://www.youtube.com/watch?v=QEGpZ5wfQLA

Ville Niinistön koko puhe verkossa: http://www.vihreat.fi/node/5343

Oras Tynkkysen koko puhe verkossa: http://www.vihreat.fi/node/5344