Onnittelut menestyksestä seurakuntavaaleissa!

Vihreät tekivät seurakuntavaaleissa hienon tuloksen ja nostivat paikkamääränsä 48:sta 75:een. Kaikki valituksi tulleet Vihreät ehdokkaat näet täältä, alla muutaman helsinkiläisen valitun mietteitä vaaleista, kirkosta ja sen tulevaisuudesta: Johanna Hautakorpi, oikeusministerin erityisavustaja, seurakuntaneuvostoon Kallion seurakunnasta: - Haluan kirkosta avoimen ja ihmisoikeuksia kunnioittavan, ja lähdin ehdolle Kallion seurakuntaneuvostoon näitä ajatuksia edistämään. Olen ollut tyytyväinen, että Kalliossa on panostettu sateenkaarityöhön, ja haluan että tämä perinne jatkuu. Lasten kerhotoimintaan ja esimerkiksi asunnottomien tukeen täytyy niihinkin panostaa. Tulkaa kaikki -listamme vaalitulos on aivan loistava, saimme itse asiassa enemmistön. On erinomaista että Kallion seurakuntaneuvosto on jatkossa yhä enemmän seurakuntansa kuva: mummojen ohella mukana on paljon nuoria ja erilaisia vapaamielisiä kaupunkilaisia, kirkon uudistajia. Mari Puoskari, Vihreiden varapuheenjohtaja ja kaupunginvaltuutettu, kirkkovaltuustoon Kallion seurakunnasta: - Olen iloinen koko vaalien tuloksesta ja tietenkin myös siitä, että pääsen itse mukaan vaikuttamaan siihen, että kirkon linja muuttuu liberaalimpaan suuntaan. Haluaisin toiminnan ja talouden suunnittelussa vaikuttaa siihen, että diakoniatyö, kehitysyhteistyö ja lapsille ja nuorille aikuisille suunnatut palvelut saisivat enemmän painoarvoa. Toivoisin kirkon kehittyvän liberaalimpaan suuntaan siten, että kaikki kirkon jäsenet olisivat tasa-arvoisia, myös seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen jäsenet. Maria Halonen, Vihreiden jäsenhankintakoordinaattori, seurakuntaneuvostoon Paavalin seurakunnasta: - Vihreiden menestys on minulle omaa menestystäni merkittävämpi asia, olen todella iloinen listamme huimasta äänisaaliista ja siitä, että läpi pääsi monta erittäin hyvää tyyppiä. Omalta osaltani olen iloinen ja ylpeä siitä, että tavoitteet yhdenvertaisesta ja syrjimättömästä kirkosta ovat herättäneet vastakaikua, vihreiden ja muiden uudistusmielisten ehdokkaiden vaalivoitto on kirkolle vahva viesti. Kirkon arkitoiminta ei ole kovin monelle tuttua ja kirkkoa ajatellaan helposti suvaitsemattomuuden linnakkeena. Toimintaa on pidettävä esillä kaikille tahoille avoimena ja esimerkiksi nuorten ja erilaisten vähemmistöjen osallisuutta kirkon toiminnassa on lisättävä. Tätä kautta paranee myös kirkon maine. Minulle tärkein asia on kaikkein köyhimpien asema ja niiden ihmisten muistaminen, jotka tippuvat kokonaan yhteiskunnan tukiverkostojen ulkopuolelle. Tässä on kirkon paikka osoittaa lähimmäisenrakkautta - esimerkiksi Myllypuron kirkossa avataan joka kuukausi ovet asunnottomille yhdeksi illaksi ja yöksi ja heille tarjotaan sauna ja ateria. Vastaavaa voisi kehittää muuallekin.