Vihreiden isien manifesti: Olen isä, olen olemassa

"Olin molempien lasteni kanssa neljä kuukautta vanhempainvapaalla. Tuskin kukaan isä katuu tällaista valintaa. En minäkään." -Ville Niinistö. "Neljän lapsen isän jokainen päivä on erilainen, kaikki omalla tavallaan fantastisia." -Kristian von Essen "Minä olen Timo Juurikkala; kahta en vaihda: isyyttä ja moottoripyöräilyä." -Timo Juurikkala "Vanhemmuus on määrää, ei laatua. Tämä koskee muuten myös isyyttä." -Jukka Relander Isänpäivää ennen kerrotaan tarinoita puuttuvista isistä, isättömyyden jättäneistä traumoista, kiireisistä isistä, väkivaltaisista isistä ja isistä, joille vauvan itku on vakava tunnehaaste. Missä ovat toukokuiset mansikkakakut ja yhteisposeeraukset isien ja lasten kesken? Isästä puhuttaessa on kyse usein sukupuolesta, miehestä. Isän puuttuessakin puhutaan miehen mallin puuttumisesta. Äidin puuttuminen ei ole naisen mallin puuttumista. Äitiys on olemista lapsen kanssa; hoivaamista, auttamista ja huolenpitoa. Tervetuloa oikealle vuosituhannelle. Isät haluavat olla lasten kanssa. Isät haluavat olla lähellä lapsiaan. Ei yhteiskunnan painostuksesta, vaan siksi, että mekin paitsi kasvatamme lapsiamme rakkaudella, olemme iloisia siitä muutoksesta ja kasvusta, jonka lapset saavat meissä aikaan. Kun molemmat vanhemmat viettävät aikaa lasten kanssa, vastuu perheestä jakautuu tasaisemmin. Se luo tasa-arvoa perheen sisällä. Haluamme isille tasa-arvoisen vanhempainvapaan. Se paitsi mahdollistaa isille aikaa lasten kanssa, myös parantaa nuorten naisten asemaa työmaailmassa. Samasta syystä haluamme, että vanhemmuuden kustannukset jaetaan tasan kaikkien työnantajien kesken. Miehille on annettava oikeus ja rohkeutta pitää vanhempainvapaita. Tarvitsemme asennemuutoksen, jossa kotiin jäävä isä ei ole työmarkkinoiden petturi, vaan oikeuksiaan käyttävä ja lapsiaan rakastava vanhempi. ”Jotkut ovat sanoneet, että synnytyksen jälkeen ainut todellinen ero äitiydessä ja isyydessä on rintaruokinta” (Renshaw 2005.) Manifestin allekirjoittajat: Ville Niinistö, Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kristian von Essen, Vihreän puoluevaltuuskunnan puheenjohtaja Timo Juurikkala, kansanedustaja Jukka Relander, Vihreän miesliikkeen puheenjohtaja Vanhempainvapaiden uudistamista pohtiva työryhmä on jättämässä mietintönsä vuoden loppuun mennessä, jonka jälkeen hallitus linjaa kantaansa perhevapaiden uudistamisesta. Vihreät ajaa vanhempainvapaan uudistamiseksi mallia, joka koostuisi kolmesta kuuden kuukauden jaksosta; yhden käyttäisi äiti, yhden isä ja yksi jakso jaettaisiin vanhempien kesken heidän sopimallaan tavalla. Vapaita ei olisi tietenkään pakko käyttää, vaan kyse on mahdollisuudesta. Kuva: dominox / flickr. Lisenssi: cc.