Vihreät haluavat uuden Suomen

Mielestämme Suomi on tienhaarassa. Seuraavat eduskuntavaalit ovat arvovaalit, joissa valitaan Suomen suunta.

Me haluamme rakentaa uuden Suomen, joka on edistyksellinen vihreän talouden maa, joka pitää tosissaan huolta ympäristöstä ja joka on avoin sekä hyvä kaikenlaisia ihmisiä kohtaan.

Me emme haikaile vanhoilliseen, pelokkaaseen ja sulkeutuneeseen Suomeen.

Ensi kevään eduskuntavaaleissa puhumme kolmesta suuremmasta arvosta ja teemasta: taloudesta, suvaitsevaisuudesta sekä ympäristöstä.

Talous on meille muutakin kuin tuloja ja menoja. Haluamme lisää työtä vihreille aloille ja palveluiden pariin. Haluamme vihreän tietoyhteiskunnan. Haluamme, että ihmiset jaksavat töissä. Ja haluamme, vihdoin ja viimein, perustulon - se on ihmiselle hyvä.

Suvaitsevaisuus on meille sitä, että jokaisella on hyvä olla sellaisena kuin on, vailla pelkoa syrjinnästä, väheksynnästä tai rasismista. Ihmisoikeuksista sekä siitä, miten suhtaudumme esimerkiksi vähemmistöihin, on seuraavissa vaaleissa puhuttava - ja lujaa. Meidän viestimme on selvä: olemme vanhoillisuuden vastavoima.

Ympäristö on ollut vihreän politiikan ytimessä koko puolueen historian. Ja tulee myös jatkossa olemaan. Ilmastonmuutos on pysäytettävä - Suomen on oltava ympäristö- ja ilmastopolitiikan suunnannäyttäjä, ei perässähiihtäjä. Edelläkävijöitä meidän olisi oltava myös suhteessa eläimiimme. Voisimme aloittaa vaikkapa takaamalla eläimille hyvät oltavat, lopettamalla turkistarhauksen - ja pelastamalla saimaannorpan sukupuutolta.

Avaamme vaaliteemoja ja esittelemme Vihreiden uutta Suomea tarkemmin ensi kevään aikana.

Lue lisää alta.

Uuden Suomen manifesti suomeksi (pdf) > -- ruotsiksi (pdf) >