Investoidaan raideliikenteeseen

Eduskuntavaaleissa valitaan Suomen suunta: valittavana on joko vanhaan jämähtämisen tai edistyksen tie.

Esittelemme vaalikevään aikana ajatuksiamme siitä, minkälainen on uusi, vihreä Suomi. Ensimmäinen uuden Suomen avauksemme on mitä ajankohtaisin: Vihreiden uudessa Suomessa toteutetaan vihreä investointiohjelma, johon kuuluu raideliikenteen renessanssi.

1800-luvun lopulla meillä oli varaa käynnistää modernin junaverkon rakentaminen. Nyt, 2010-luvulla, meidän pitää siirtyä kestävään liikenteeseen. Nykymeno ei voi jatkua, jos haluamme saavuttaa liikenteen päästötavoitteet ja tehdä junalla kulkemisesta helppoa, hauskaa, halpaa ja houkuttelevaa. Siksi

haluamme raideliikenteelle vuosina 2012-2020 yhteensä 2,6 miljardia euroa lisää rahaa.

Uuden luomiseksi on luovuttava vanhasta. Siksi rautatieinvestointien tekemiseksi meillä on valmius myydä valtion omaisuutta. Aivan mitä tahansa ei tietenkään myydä, vaan perusperiaatteena on se, että myyntiin laitetaan osuuksia vain sellaisista yhtiöistä, joissa valtiolla on sijoittajaintressi.

Rahaa käytetään vihreiden uudessa Suomessa perusradanpidon määrärahojen tasokorotuksiin, uusien ratojen parannushankkeisiin, raidejoukkoliikenteeseen pääkaupunkiseudun lisäksi Turun ja Tampereen seuduilla ja koko maata haittaavan Helsingin ratapihaongelman korjaamiseen. Rahaa riittää myös muiden kaupunkiseutujen joukkoliikennehankkeisiin, tasoristeyksien poistamiseen ja muihin turvallisuutta parantaviin hankkeisiin, liikenteenohjauksen uusimiseen ja älykkääseen liikenteeseen, ratojen sähköistämiseen - sekä tavararaideliikenteen edistämiseen.

Haluamme uuden Suomen, joka kulkee kiskoilla. Se syntyy uudella ajattelulla, tekemisen meiningillä ja rohkeudella tehdä uusia ratkaisuja.

Lue lisää talous- ja investointipaketin esittelystä (powerpoint) >
Tiedote >