Perustulomallimme päivittyi

Esitimme keväällä 2007, että verotusta ja sosiaaliturvaa voidaan uudistaa työnteon kannattavuuden ja perusturvan parantamiseksi siirtymällä perustuloon.

Uusi avauksemme otettiin suomalaisessa poliittisessa keskustelussa vastaan epäillen. Kevään 2007 eduskuntavaaleissa vain Vihreät puolueena kannatti perustulon käyttöönottoa - puolueet niin vasemmalla kuin oikealla suhtautuivat malliimme hämmästellen.

Mallin ensiesityksestä on nyt kulunut neljä vuotta. Vaikka perustuloa ei vielä Suomessa ole käytössä, ajan henki on hieman muuttunut. Vaikka edelleen puolueet poliittisen kentän eri laidoilla ovat valitettavan epäileviä perustuloa kohtaan, olemme iloksemme huomanneet, että yksittäiset poliitikot niin oikealla kuin vasemmalla ovat todenneet perustulon järkeväksi, kannattavaksi ja kannustavaksi malliksi. Emme ole enää aivan yksin.

Perustulomallin nelivuotisjuhlan kunniaksi päivitimme perustulomallimme ajan tasalle. Esitämme seitsemän askelta, jotka mielestämme Suomessa tulee uskaltaa seuraavalla hallituskaudella ottaa.

Päivitetty perustulomallimme nojaa vuonna 2007 julkaistuun malliin - if it ain't broken, don't fix it. Perustulon suuruudeksi esitämme n. 500 euroa kuukaudessa. Se korvaisi monia nykyisiä etuisuuksia.

Päivitetty perustulomallimme täällä >