Kuulumisia vaalikentiltä: Terveisiä Isolta Kirkolta!

Eilen puoluetoimistolla oli ilmassa suuren urheilujuhlan tuntua kun ehdokasnumerot vihdoin saapuivat. Hyvähän se on että alkaa vähän vatsanpohjasta nipistellä! Tästä kampanja alkaa tosissaan!

Täällä Helsingissä Vihreiden lähtötilanne eroaa merkittävästi muusta maasta: olemme toiseksi suurin puolue ja haastamme ihan tosissamme Kokoomuksen aseman suurimpana ryhmänä. 21 valtuutettua, noin 200 luottamushenkilöpaikkaa ja näkyvästi onnistuneet viimeiset neljä vuotta antavat hyvän pohjan lähteä vaaleihin. Vihreät tunnetaan asiantuntevana ja pätevänä joukkona.

Tehtävä ei silti ole helppo. Yhteensä Helsingissä on ehdolla 19 puoluetta tai valitsijayhdistystä, ehdokkaita on 1065 ja äänioikeutettuja 502000. Pelkästään meitä Vihreitä ehdokkaitakin on 127 kappaletta. Työtä on siis riittänyt ihan jo siinäkin että jokaiselta on saatu määräaikaan mennessä sopimukset, sloganit, tittelit, kuvat… Piirin puheenjohtajan tehtäväkuvaan onkin kuulunut mm. polkupyörälähetin hommat, kun viimeisiä sopimuksia piti metsästää ympäri kantakaupungin!

Ehdokashaastatteluja pidimme noin 200 ja ehdokkaaksi halukkaita oli vielä koko joukko enemmän. Erityisesti miehiä meille pyrki listalle enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Ehkäpä Pekan kampanja todella mursi jotain muureja.

Valtakunnallisesti Vihreät olivat Perussuomalaisten lisäksi ainoa eduskuntapuolue, joka lisäsi ehdokkaidensa määrää. Yhteensä meitä on nyt 2299 ja upeita Vihreitä ehdokkaita voi äänestää 186 kunnassa. Se ei ole ihan vähän. Itseasiassa puolueelle, joka tekee töitä koko planeetan, ilmakehän, luonnon ja äänioikeudettomien eläinten puolesta — lyhytnäköisten, itsekkäiden ja helppojen ratkaisujen sijaan - se on todella upea tulos. Ja se on kestävä tulos, joka on saavutettu pitkäjänteisellä työllä.

Olemme myös yhä ainoa puolue, jolla on ehdolla enemmmän naisia kuin miehiä. Yhä. Ainoa. Vuonna 2012 - 106 vuotta naisten äänioikeuden jälkeen. Tämä tulos ei todellakaan mene satunnaisvaihtelun piikkiin. Maailma ei ole valmis.

Täällä Helsingissä on helppoa olla Vihreä - omalla asuinalueellani Vallilassa Pekka Haavistoa äänesti toisella kierroksella yli 75 prosenttia asukkaista ja omasta ehdokkuudesta saa kavereilta ja tuttavilta vain kannustavaa palautetta. Näin ei ole koko Suomessa. Vaatii ihan eri tavalla henkilökohtaista rohkeutta ja heittäytymistä olla Vihreä ehdokas vaikkapa Akaalla, jossa meitä on ehdolla kuusi. Arvostan.

Muistakaa että yhteensä meitä on 2300. Pienessäkään kunnassa Vihreä ehdokas ei ole yksin. Yhdessä tää planeetta pelastetaan. Ja omasta kunnasta on hyvä aloittaa.

Hannu Oskala

Kirjoittaja on Helsingin Vihreiden puheenjohtaja.

Kuulumisia vaalikentiltä -sarjassa vihreät toimijat kertovat kuntavaalikampanjasta ja muista ajankohtaisista asioista omalla alueellaan.