Osallistu: Kerro, millaisen poliittisen ohjelman tarvitsemme!

Hyvät Vihreät! On aika aloittaa uuden poliittisen ohjelman kirjoittaminen. Kutsumme siksi kaikki puolueen jäsenet ja aktiivit ottamaan kantaa siihen, millaisen poliittisen ohjelman puolueelle tarvitsemme. Nyt on siis aika vaikuttaa!

Juuri Sinulla on nyt mahdollisuus kertoa ohjelmaa valmistelevalle työryhmälle, millainen on paras mahdollinen poliittinen ohjelma. Kirjoita lyhyt, noin puolen liuskan mittainen teksti - essee, pakina, kuvaus tai vaikkapa sarjakuva - aiheesta "Millainen poliittinen ohjelma vihreille".

Kirjoituksesi tulee vastata kysymyksiin, mikä on poliittisen ohjelman tarkoitus, miksi se kirjoitetaan, mihin sitä käytetään, kenelle sitä kirjoitetaan ja millainen sen siis tulisi olla. Sinun ei tarvitse kertoa, mitä poliittisia teemoja ohjelmassa tulee olla tai mitkä linjat näissä asioissa tulee valita - näitä kysymyksiä tullaan esittämään Sinulle vielä monta kertaa ohjelman valmistelun aikana, älä huoli! Tässä vaiheessa ohjelmatyötä haluamme luoda yhteisen kuvan siitä, millaisen poliittisen ohjelman jäsenistömme haluaa ja mitä se odottaa poliittisen ohjelman valmistelutyöryhmältä.

Ainoa rajaus poliittisen ohjelman luonteesta tulee puolueen strategiasta, jossa linjataan seuraavasti:

"Joka neljäs vuosi, eduskuntavaaleja edeltävässä puoluekokouksessa, hyväksytään puolueen poliittinen ohjelma. Se on yleispoliittinen, konkreettisia tavoitteita esittelevä ohjelma seuraavalle eduskuntavaalikaudelle."

Edellinen linjaus huomioiden sana on vapaa. Odotamme innolla jäsenistön ideoita ja näkemystä.

Lähetä oma näkemyksesi perjantaihin 27.9. mennessä osoitteeseen vihreat@vihreat.fi. Laita viestisi otsikkoon tunnus "POLIITTINEN OHJELMA".

Outi Alanko-Kahiluoto

Ville-Veikko Mastomäki