Eurooppalainen raidemanifesti - yöjunalla Berliiniin!

Harva asia on muuttanut maailmaa niin paljon kuin rautatiet. Junaliikenteen alku oli oman aikansa internet, joka nopeutti huomattavasti sekä tavaroiden että ihmisten liikkumista ja antoi oman panoksensa myös teolliselle vallankumoukselle.

Junaliikenne voi tälläkin vuosituhannella auttaa ihmiskuntaa: ilmastovallankumouksessa. Euroopan unioni tarvitsee poliitikkoja, jotka ovat valmiita puolustamaan rautateitä yli rajojen.

Euroopan Vihreät on puolueena kampanjoinut vuosia Baltian radan (Rail Baltica) puolesta. Rail Baltica on Euroopan unionin liikennehanke, joka toteutuessaan tarjoaisi nopean ratayhteyden Tallinnasta Varsovaan. Sieltä voisi hyvin jatkaa vielä Berliiniin.

Toivomme, että tulevaisuudessa Suomesta pääsee nopealla yöjunayhteydellä kätevästi Keski-Eurooppaan. Suomi liitettäisiin Baltian rataan suunnitellun Helsinki-Tallinna-tunnelin kautta. Helsingin ja Tallinnan välisen tunnelin voisi alkuvaiheessa korvata myös junalauttaliikenteellä.

Miksi Rail Baltica on mielestämme niin hyvä idea?

1) Koska junaliikenne ansaitsee poliittisen renessanssin. Se on ilmastoystävällinen vaihtoehto maantieliikenteelle ja lentämiselle. Liikenteen ohjaaminen taivaalta ja maanteiltä raiteille auttaa laskemaan hiilidioksidipäästöjä. Suuret rahdit tulee niin ikään siirtää renkaiden päältä raiteille.

2) Junalla matkustaminen on edelleen yksi mukavimpia tapoja siirtyä paikasta toiseen niin valtioiden sisällä kuin niiden välillä. Junassa voi tehdä töitä, lukea, rauhoittua ja nauttia maisemasta. Nopea ja mukava junayhteys olisi kilpailukykyinen vaihtoehto lentämiselle. Ja kun matkustaa junalla, sielu ehtii mukaan.

3) Euroopan tieverkostojen ruuhkia pitää joka tapauksessa purkaa. Junaliikenne on siihen erinomainen vaihtoehto.

4) Baltian radan rakentaminen tuo työtä ja tukee kestävää talouskasvua. Rail Baltica on Euroopan unionille erinomainen vihreän talouden investointikohde.

5) Suomen ja Baltian maiden tavoitettavuus ja alueellinen kehitys paranevat toimivien liikenneyhteyksien ansiosta.

Onneksi Baltian rata on asetettu EU-tasolla yhdeksi yhteisen liikennepolitiikan kärkihankkeista. Lupaamme puolustaa sitä viimeiseen ratapölkkyyn saakka, mikäli pääsemme vaikuttamaan europarlamenttiin.

Raidemanifestin julistavat:

Touko Aalto ja Johanna Sumuvuori