Eurovaaliblogi: 3x3 vinkkiä katukampanjointiin

Eurovaalien ennakkoäänestys alkaa ylihuomenna. On aika jalkautua kaduille kampanjoimaan ja näkymään vihreissä väreissä: jokainen jaettu esite, jokainen kaduilla näkyvä kampanjoitsija on pieni askel kohti vihreää vaalivoittoa.

Katukampanjointi on helppoa ja hauskaa. Sitä kannattaa tehdä hyvällä mielellä, täydellä vatsalla ja, ainakin aluksi, vaikkapa kaverin kanssa.

Esitteitä voi jakaa lähes missä tahansa julkisessa tilassa, ja siellä missä äänestäjätkin kulkevat. Ehdokkaiden esitteitä voi myös pudottaa naapurien postiluukkuihin vaikka iltalenkkien yhteydessä. Kaupunkiseudulla esimerkiksi torit, kävelykadut, kauppojen ja liikekeskusten lähitienoot sekä joukkoliikenteen solmukohdat ovat hyviä kampanjointipaikkoja. Maaseuduilla puolestaan esimerkiksi toritapahtumat ja kauppojen tienoot ovat hyviä paikkoja kohdata ihmisiä.

Esitteitä saat ehdokkailta tai heidän tukiryhmiltään - sekä Vihreiden vaalimökeiltä ja -teltoilta ympäri Suomen.

Alla kolme Vihreää katukampanjoinnin konkaria ja eurovaaliehdokasta antaa omat vinkkinsä katukampanjoinnin tekemiseen.

Yllä: Touko Aalto kampanjoi yhdessä Ska Kellerin ja Johanna Sumuvuoren kanssa

Touko Aalto

Jyväskyläläinen Touko Aalto on Vihreiden varapuheenjohtaja, Jyväskylän kaupunginvaltuutettu sekä kansanedustaja Jani Toivolan eduskunta-avustaja. "Vihreä barbaari" Touko on eurovaaleissa ehdolla, koska hän haluaa tuoda ratkaisuja Euroopan sosiaaliseen ja taloudelliseen kriisiin. Touko haluaa torjua myös ilmastokriisin luoden vihreitä työpaikkoja. Työstä Touko on myös vaalikentillä päässyt puhumaan. Toukosta voit lukea lisää osoitteessa www.toukoaalto.fi.

Toukon kolme kampanjavinkkiä:

1. "Kaupankassaperiaate. Kun olet kampanjoimassa kadulla, kohtaa jokainen vastaantulija kuin olisit töissä kaupan kassalla. Muuten saattaa alitajuisesti alkaa jakaa ihmisiä stereotypioiden perusteella potentiaalisiin äänestäjiin ja ei-potentiaalisiin äänestäjiin. Moni saattaa ihmetellä, miksi mainoksia tarjotaan vain muille ohikulkijoille, mutta ei juuri sille, joka olisi eniten halunnut kohtaamista ja vaalimainosta."
  2. "Työnjakoa jalkautumiseen. Kun olet kampanjoimassa kadulla, älä jää sumppuun muiden vihreiden toimijoiden kanssa esim. teltan eteen. Jos kaikki katukampanjaa tekevät ihmiset ovat yhdessä nipussa, todella moni ohikulkija jää ilman mainosta ja iso yhtenäinen lauma kierretään helpommin jo kaukaa. Tehkää siis hieman työnjakoa, jotta kadulle saadaan hyvä "peitto"."
  3. "Ilon kautta. Ota iloinen mieli mukaasi. Jos sinulla on huono päivä eikä kampanjointi maistu, se näkyy jo kilometrin päähän. Silloin kannattaa joko jäädä kotiin tai auttaa muilla tavoin. Olennaista on ilmoittaa asiasta muulle tiimille. Katukampanjoinnissa olennaista on kohdata ihmisiä iloisesti ja kohteliaasti, jolloin sinusta, ehdokkaasta ja puolueesta jää positiivinen ja miellyttävä vaikutelma."

Anne Bland

Anne on Vihreiden varapuheenjohtaja, Maaseutu- ja erävihreiden puheenjohtaja sekä Vihreiden eurovaaliehdokas Huittisista, Kaakkois-Satakunnasta. Vaalikentillä Anne kertoo puhuneensa paljon maatalous- ja ruokapolitiikasta. Anneen voit tutustua tarkemmin hänen verkkosivuillaan www.annebland.fi.

Annen kolme kampanjavinkkiä:

1. "Tee kampanjaa siellä, missä ihmisetkin liikkuvat, ja sellaiseen aikaan, että ihmiset ovat liikkeellä. Maaseudulla kampanjaa voi tehdä esimerkiksi kauppojen edustalla - mutta selvitä kuitenkin, vaikka kaupasta kysymällä, saako kaupan edustalla kampanjoida."
  2. "Maaseudulla erilaisiin toritapahtumiin tulee paljon väkeä, ja niissä voi kohdata paljon ihmisiä. Toritapahtumissa voi kokeilla erilaisia kampanjakeinoja. Esimerkiksi Lopella ihmisiä houkutteli järjestämämme "Anne-arpajaiset", joissa jokainen arpa voitti pieniä palkintoja. Vaalimarkkinointiakin kannattaa ajatella uusilla tavoilla!"
  3. "Kadulla ihmisiä kohdatessa on tärkeää saada ihmisiin katsekontakti - se on ikään kuin lupa lähestyä. Hymy, tervehdys, esitteen tarjoaminen."

Sirpa "Siru" Kauppinen

Espoolainen Sirpa "Siru" Kauppinen on pitkäaikainen Vihreä vaikuttaja. Eurovaaleissa Siru kertoo kampanjoivansa koulujen ja lasten, rehellisen ruuan, paremman elinympäristön, kestävien työpaikkojen sekä ilmastonmuutoksen torjunnan puolesta. Vaaleissa Siru on yksi neljästä Tieteen ja teknologian Vihreiden kärkiehdokkaasta. Lue Sirusta lisää osoitteessa www.sirpakauppinen.fi.

Sirun kolme kampanjavinkkiä:

1. "Katukampanjointi ei ole vain esitteiden jakamista, vaan Vihreiden brändin rakentamista: jokainen katukampanjoitsija on myös Vihreiden mainos. Iloinen ja kohtelias fiilis tuo hyvän mielen niin kampanjoitsijalle kuin kaikille ohikulkijoillekin."
  2. "Hyvä ryhti on tärkeää: kiireiset salkkumiehetkin ottavat esitteen, kun heitä lähestyy ryhdikkäästi."
  3. "Mukaan kannattaa ottaa useamman ehdokkaan esitteitä: jos yksi ei kelpaa, voi tarjota toista."