Eurovaaliblogi: Vihreiden kolme kärkiteemaa

Vihreillä on eurovaaleissa kolme kärkiteemaa: ilmasto, työ ja vapaus.

Haluamme pelastaa ilmaston, turvata työpaikat ja puolustaa vapautta Euroopassa ja maailmassa. Miksi juuri näin?

Ilmasto

Sadan vuoden päästä meitä tullaan mittaamaan yhdellä kysymyksellä: mitä teit silloin kun ilmaston kohtalokas lämpeneminen oli vielä pysäytettävissä?

Ilmastonmuutos on elämän ja kuoleman kysymys. Käsistä karkaava ilmastonmuutos tarkoittaa neljää, viittä, kuutta astetta lämpimämpää maailmaa jo silloin kun tänään syntyneet lapset ovat ehtineet vanhoiksi. Se maailma ei muistuta sivilisaatiota sellaisena kuin sen tänään tunnemme. Se tarkoittaa aavikoita, ruoantuotannon romahdusta, pakolaisvirtoja ja meren alle jääneitä maita.

Mutta on myös hyvä uutinen: ratkaisut ovat jo olemassa. Tiedämme sataprosenttisesti, mitä pitää tehdä, jotta ilmastonmuutos saadaan kuriin. Vain poliittista tahtoa puuttuu. Miksi? Koska liian monen mielestä on helpompi jatkaa ”niin kuin aina ennenkin”.

Vihreiden viesti on: voimme valita toisin. Voimme muuttaa suuntaa radikaalisti tänään. Voimme tehdä energiavallankumouksen ja siirtyä nopeasti ja massiivisesti uusiutuvaan energiaan. Voimme rakentaa vähäpäästöisen yhteiskunnan, jossa energiaa käytetään tehokkaasti ja toisen jätteestä tulee toisen alan raaka-ainetta. Ja mikä parasta: se ei tule edes kalliiksi.

Koko yhteiskunnan rakentaminen päästöttömäksi on iso juttu, ei vähempää kuin uusi teollinen vallankumous. Meidän on rakennettava uusiksi voimalat ja tiet, sähköverkot ja tehtaat, koneet ja autot. Eurooppa on siirrettävä raiteille.

Mutta samalla se on valtava mahdollisuus. Se tarkoittaa valtavaa määrää työtä ja tuotantoa – myös niille aloille, joiden kuolemaa Euroopassa on toitotettu.

Työ

Tästä päästään suoraan toiseen kärkiteemaamme, joka on työ.

Työttömyys, erityisesti käsistä karkaava nuorisotyöttömyys, on inhimillinen katastrofi. Etelä-Euroopassa kasvaa osaton sukupolvi: nuorisotyöttömyys ylittää 50 % rajan, kokonainen sukupolvi syrjäytyy yhteiskunnasta. Tarvitsemme Eurooppaan nuorisotakuun ja sille tarpeeksi rahoitusta: jokaiselle vasstavalmistuneelle tai työttömälle nuorelle taataan työ-, opiskelu- tai harjoittelupaikka.

Tarvitsemme uutta työtä Eurooppaan. Sitä syntyy ennen kaikkea vihreästä taloudesta.

Liian kauan on Suomessa uskoteltu, että työpaikat ja ympäristön hyvinvointi olisivat ristiriidassa keskenään. Eivät ole. Ne ovat toistensa parhaat ystävät.

Vihreä talous on niin kaukana piiperryksestä kuin voi. Puhdas teknologia työllistää jo nyt 50 000 ihmistä. Se on saman verran kuin saha- ja paperiteollisuus yhteensä. Puhtaan teknologian liikevaihto on suurempi kuin metsäteollisuuden, samoin viennin arvo.

Edelläkävijyys on myös hyvää bisnestä. Kiina ostaa vuoteen 2020 mennessä käsittämättömällä 375 miljardilla dollarilla ympäristön tilaa parantavia tuotteita ja palveluja. Siinä riittää myytävää meillekin – jos meillä on tarpeeksi hyvää myytävää!

Vapaus

Kolmas kärkiteemamme on vapaus. Miksi? Koska se on tällä hetkellä hyökkäysten kohteena kaikilla rintamilla.

Vapaus on keskeinen arvo hyvälle yhteiskunnalle. Sorto, riisto ja syrjintä vievät ihmisiltä vapauden hallita kohtaloaan ja elää täyttä elämää.

Naisten vapaus ja yhdenvertaisuus ei toteudu Euroopassa yhtä lailla kuin miesten. Liikkumisen vapautta Euroopassa ja vapautta tulla Eurooppaan etsimään turvaa ja onnea yritetään estää.

Seksuaalivähemmistöjen vapautta elää yhdenvertaisina kansalaisina rajoitetaan lukuisin tavoin. Vapaus Isoveljen valvonnasta ja viranomaisista urkkimassa yksityisimpiäkin viestejämme on viety meiltä lupaa kysymättä.

Ukrainalaiset ansaitsevat oikeuden elää vapaina Venäjän painostuksesta ja rakentaa demokraattisesti omaa tulevaisuuttaan. Rauha ja demokratia kulkevat käsi kädessä vapauden kanssa.

Ilmaston, työn ja vapauden puolesta: uudista Eurooppa, valitse Vihreät!