Heidi Hautala ja Maria Ohisalo: Suomen vahvistettava energiaomavaraisuutta, ei Venäjä-riippuvuutta

Vihreiden eurovaaliehdokkaat Heidi Hautala ja Maria Ohisalo Fennovoimasta: Suomen vahvistettava energiaomavaraisuutta, ei Venäjä-riippuvuutta

Suomen hallitus on ohjelmassaan sitoutunut siihen, ettei se myönnä periaatelupia uusille ydinvoimaloille ja Vihreiden mielestä Fennovoiman kohdalla kyse on uudesta luvasta.

Fennovoiman Pyhäjoelle kaavailemassa voimalassa olisi vahva venäläisomistus, sen toimittaisi Venäjän poliittisen johdon alla toimiva yritys, joka tuottaa myös ydinaseita ja se kävisi venäläisellä ydinpolttoaineella, joten tämän venäläisempää energiaa tänne on vaikea kuvitella.

Samaan aikaan muu Eurooppa kulkee päinvastaiseen suuntaan. Viimeistään Ukrainan kriisin jälkeen tavoitteeksi on otettu energiaomavaraisuuden vahvistaminen ja Venäjä-riippuvuuden vähentäminen. Eurooppalaisessa katsannossa olisikin hyvin erikoista, jos muuttunutta ulko- ja turvallisuuspoliittista tilannetta ei pidettäisi esteenä hankkeen eteenpäinviemiseksi.

Olisi suuri virhe jos Suomi sitoutuisi tuleviksi vuosikymmeniksi venäläiseen ydinenergiaan. Suomenkin on otettava tavoitteeksi vahvempi energiaomavaraisuus, joka nojaa kotimaisiin uusiutuviin energialähteisiin ja uuteen teknologiaan. Suomalainen hyvinvointivaltio edellyttää energiateollisuudelta uusia teknologisia innovaatioita ja niiden tuomia verotuloja ja työllisyyttä.

Kolmesta ydinvoimahankkeesta yhtä näytetään rakennettavan ikuisesti, toinen ei näytä saavan sijoittajia innostumaan ja kolmaskin hakee nyt aikalisää. Ydinvoima ei vie meitä parempaan tulevaisuuteen. Sen tekee uuteen teknologiaan nojaavat uusiutuvat energialähteet ja energiatehokkuutta parantavat ratkaisut.

Fennovoiman hankkeessa on kaiken kaikkiaan liikaa riskitekijöitä ja avoinna olevia kysymyksiä. Sijoittajat näyttävät kadonneen hankkeen takaa ja myös loppusijoitus on edelleen ratkomatta.

Rosatomin venäläisillä sivuilla on esillä vaihtoehto että Rosatom toimittaisi polttoaineen, veisi sen jälleenkäsiteltäväksi Venäjälle ja toisi takaisin tänne loppusijoitettavaksi.

Suomessa on 20 vuotta sitten säädetty kielto tuoda ja viedä käytettyä ydinpolttoainetta. Tärkeä syy viennin kieltämiseksi olivat tiedot Majakin jälleenkäsittelylaitoksen hallitsemattomista säteilyongelmista. Ulkopuolisia ei ole päästetty alueelle tarkistamaan tilannetta.

Peräänkuulutamme hankkeen puuhamiehiltä avoimuutta ja selkeyttä. Onhan kaikilla aikeena kaikissa tilanteissa pitää kiinni siitä, että Suomesta ei viedä ydinjätettä.