Heidi Hautala: vihreä edustajamme Euroopassa

Vihreä poliitikko Heidi Hautala aloittaa heinäkuussa kolmannen meppikautensa. Kysyimme Heidin mietteitä valinnasta pian tuloksen ratkettua.

Mitkä ovat päällimmäiset ajatuksesi näistä eurovaaleista?

Päällimmäisenä tunteenani on vielä pettymys koko porukan puolesta. Kaikki kampanjaan osallistuneet vihreät tekivät kovasti töitä: ehdokkaat tukivat toisiaan ja jopa tukiryhmät auttoivat ristiin eri ehdokkaita. Meillä oli upeita nuoria listallamme, joille tämä oli ensimmäinen kerta ehdolla.

Mitkä näet tärkeimpinä syinä vaalitulokseen?

EU on herättänyt paljon epäluuloja viime vuosina. Syynä tähän on varmasti eurokriisin hoito, joka on lisännyt työttömyyttä ja epävarmuutta, vaikka virheitä on tehty paljon kansallisellakin tasolla. Nyt on tärkeää hyödyntää mahdollisuudet luoda edellytyksiä uusille vihreille työpaikoille ja tarttua erityisesti nuorisotyöttömyyteen. Edelliset eurovaalit vuonna 2009 olivat meille aivan erityisen suotuisat: silloin ilmastopolitiikan kysymykset olivat Euroopassa vahvasti esillä.

Millaisena näet Vihreiden roolin Euroopan parlamentissa?

On tärkeää, että Vihreät pystyvät nyt maksimoimaan vaikutusvaltansa parlamentissa liittoutumalla taitavasti ja löytämällä ryhmään sopivia uusia jäseniä, joita nyt vaeltaa käytävillä. Aion ponnistella sen eteen, että verkostoidumme vielä paremmin Helsingin ja Brysselin välillä. Tavoitteenani on kehittää yhteistä EU-politiikkaa, jota toteutetaan niin Euroopassa, eduskuntaryhmässä, hallituksessa kuin puolueessakin.

Mitä odotat uudelta työltäsi parlamentissa?

Vihreät ovat olleet kuluneella kaudella europarlamentin ryhmistä yhtenäisin. Koenkin, että vaikka olenkin ainoa suomalainen, ryhmään voi luottaa. Isona asiana mainitsisin Pariisin vuoden 2015 ilmastokokouksen, jossa EU:lla on oltava uskottava esitys, jolla saadaan aikaan globaali, sitova sopimus. Aion myös seurata tarkasti TTIP-sopimusneuvotteluita, ettei se vie yhtiövaltaan estäen ympäristönsuojelua, kuluttajansuojaa ja työturvallisuutta. Iso asia on meneillään oleva kiista yksityisyydensuojasta verkossa.

Mitä haluat sanoa jokaiselle eurovaalikampanjoinnissa mukana olleelle vihreälle?

Se, ettemme päässeet tavoitteeseemme ei johdu ainakaan heikosta kampanjoinnista vaalikentillä. Päinvastoin tuntui, että koko puolueväki oli mukana. Mietin, olisinko itse voinut tehdä enemmän. Toivon, että kaikki loistavat ehdokkaat jatkavat työtä vihreän maailman puolesta. Se, että kärjessä on nyt useita ehdokkaita pienin eroin äänimäärissä lupaa hyvää eduskuntavaaleille ja puolueen tulevaisuudelle. Valtavan suuri kiitos myös Sadulle ja Tarjalle hyvästä työstä!