— Aija Salo

Kuntalaisaloitteella väkivaltaa torjumaan

Eilen 25.11. oli myös tärkeä kansainvälinen toimintapäivä: naisiin kohdistuvan väkivallan vastainen päivä. Suomessa järjestettiin mm. nukkemarssi. Sen osallistujat kantoivat nukkeja, jotka symboloivat kuluneen vuoden aikana Suomessa miehensä tappamia naisia. Nukkeja oli 16: yksi kutakin 15 tilastoitua uhria kohti ja yksi kaikkia niitä naisia kohti, jotka kuolevat parisuhdeväkivallan takia, mutta tapausta ei tunnisteta eikä tätä syytä siksi tilastoida. Olin Helsingissä Kolmen sepän patsaalla seuraamassa nukkemarssin jälkeistä tilaisuutta, jossa Amnesty, Väkivaltaobservatorio ja naisjärjestöt mm. jakoivat ohikulkijoille kynttilöitä ja tulitikkuja väkivallan uhrien muistamiseksi. Tuulisessa säässä väkeä ei ollut paljon kuuntelemassa, mutta se ei vähennä asian painoarvoa. Amnesty on Joku raja! -kampanjassaan vaatinut Suomea laatimaan kunnollisen naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisen toimintaohjelman. Tällaista ei vielä ole, mutta naisiin kohdistuvan väkivallan torjunta ja ennaltaehkäisy saa toivon mukaan riittävän painoarvon kansallisen väkivallanvähentämisohjelman toteutuksessa. Naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäisy ja siihen puuttuminen koskettaa monia viranomaisia neuvolasta poliisiin. Tehokkaampaa väkivaltaan puuttumista voi edistää paikallistasolla esimerkiksi tekemällä oman kuntansa valtuustolle kuntalaisaloitteen, jolla kunnalta pyydetään aktiivisia toimia. Käytännön ohjeet aloitteen tekemiseksi löytyvät Amnestyn Joku raja -kampanjasivuilta.