— Aija Salo

Turkki mukaan

Minulla oli vastikään työni kautta mahdollisuus tutustua Euroopan parlamenttiin ja komissioon MEP Alexander Stubbin kutsumana. Vierailuun sisältyi laajentumiskomissaari Olli Rehnin tapaaminen. Ryhmämme lyhyt keskustelu Rehnin kanssa tuntui kovin ajankohtaiselta, kun komission Turkki-raporttia käsiteltiin myöhemmin samalla viikolla kaikissa viestimissä. Kannatan Turkin EU-jäsenyyttä. Se toteutunee joskus ensi vuosikymmenen lopulla. Ensin Turkin on saatava lainsäädäntönsä ja kansalaisyhteiskuntansa sellaiseen kuntoon, että ne sopivat yhteen EU-vaatimusten kanssa. Mielestäni EU:n ei pidä toimia Turkkia kohtaan ylimielisesti, mutta jäsenyyskriteereistä ei pidä myöskään joustaa esimerkiksi sillä perusteella, että Turkki on väestöpohjaltaan niin merkittävä talousalue. Perusoikeuslainsäädännön ja ihmisoikeuksien toteutumisen pitää olla keskeisiä ulottuvuuksia, kun Turkin EU-kelpoisuutta arvioidaan. Toivottavasti Turkin jäsenyysneuvottelut nytkähtävät askeleen eteenpäin joulukuussa, kun komissio antaa varsinaisen arvionsa.