— Aija Salo

Vihreää vaikuttamista

Osallistuin tänä syksynä Vihreä vaikuttaja -koulutukseen, jossa tutustuttiin vihreiden poliittisiin ohjelmiin, vaikuttamistyöhön ja puolueen toimintaan. Kurssin järjestivät Vihreä liitto ja Vihreä sivistys- ja opintokeskus ViSiO. Olen melko tuore puoluetoimija, ja koulutus tuli tarpeeseen. Erityisen mukavaa oli tutustua muihin, keskenään erilaisista taustoista tuleviin vihreisiin eri puolilta Suomea. Toimintamahdollisuudet ovat aika erilaiset silloin, kun on kuntansa ainoa vihreä valtuutettu verrattuna vaikkapa tilanteeseen, jossa oma valtuustoryhmä kuuluu kunnan kolmen suurimman ryhmän joukkoon! Yhteistyön kautta voimme tsempata ja innostaa toisiamme vihreään toimintaan alueesta ja paikkakunnasta riippumatta. Kurssin aikana saimme myös asiantuntevaa esiintymis- ja viestintäkoulutusta mm. Heli Järviseltä, joka on vihreiden ehdokas Etelä-Savossa. Vaalikampanjaan kuuluu paljon esiintymistilaisuuksia, joissa ehdokas on näkyvässä roolissa. Tuntui hyvältä, että sain ryhmältä ja kouluttajalta myönteistä palautetta puheenpidosta. Koukeroisuus ja monisanaisuus ovat olleet helmasyntejäni, mutta niistä voi ilmeisesti oppia pois. Tuntuu, että olen löytämässä oman tyylini puhujana.