— Aija Salo

Demarit keittävät EU-velliä, vaikka piti tulla puuroa

HS uutisoi tällä viikolla sdp:n muistion, jossa analysoidaan keskustan EU-politiikkaa. Demarit ovat varmasti oikeassa siinä, että keskusta on jakautunut EU-myönteiseen ja EU-kielteiseen leiriin. Sen sijaan Kimmo Kiljunen meni harhateille HS:n haastattelussa, jossa hän kuvaili EU:n "ytimiä". Kiljunen luetteli Prümin sopimuksen esimerkkinä "EU:n ytimistä, joissa Suomi on mukana". Prümin sopimus ei kuitenkaan ole EU-sopimus, vaan se on muutamien EU-maiden keskenään solmima. Suomi on liittymässä sopimukseen jälkikäteen, kun sopimuksen sisältö on jo lyöty lukkkoon. Rajat ylittäviä poliisioperaatioita ja muuta viranomaisyhteistyötä koskeva sopimus on sisällöltään sellaista toimintaa, josta pitäisi johdonmukaisuuden, avoimuuden ja demokraattisuuden takaamiseksi sopia EU:n puitteissa. Suomessa mm. osa eduskunnan hallintovaliokunnan jäsenistä, vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Heidi Hautala sekä Turun yliopiston eurooppaoikeuden professori Tuomas Ojanen ovat arvostelleet sitä, että Suomi on lähtenyt mukaan Prümin sopimukseen, joka ei ole syntynyt yhteisin neuvotteluin. EU on kehityskelpoinen ja tärkeä foorumi tehdä hyvää politiikkaa niin ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi, erilaisten kriisien ennaltaehkäisemiseksi ja ratkaisemiseksi, köyhyyden vähentämiseksi kuin tasa-arvon edistämiseksi. EU-myönteisyys ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikkeen, mitä joku EU:n suunnalta - tai jostakin EU-maasta - keksii ehdottaa, pitäisi mennä mukaan. On ihan järkevä ajatus, että Suomen pitää olla aktiivisesti mukana vaikuttamassa keskeisesti EU:n linjauksiin. Uskon jossain määrin myös EU:n yhteisen turvallisuus- ja puolustuspolitiikan mahdollisuuksiin. Puurot ja vellit pitää kuitenkin osata erottaa toisistaan myös silloin, kun lyödään hallituskumppania EU-sopimuksilla päähän. Kahden- tai monenkeskinen yhteistyö EU-maiden välillä on eri asia kuin EU:n instituutioissa tapahtuva päätöksenteko. Myös oikeissa EU:n "ytimissä" olemisen hyödyt riippuvat sisällöistä: Edistetäänkö niissä avointa ja turvallista ihmisten EU:ta, vai onko Suomi tukemassa vainoharhaista ja militaristista poliisi(liitto)valtio-EU:ta. Artikkeli Prümin sopimuksesta Voima-lehdessä: http://www.voima.fi/content/view/full/1914?PHPSESSID=db02a405ea357a099a276b2b2fe3882d