— Aija Salo

Hyvät ja pahat pakolaiset?

Sisäministeri Kari Rajamäki joutui noloon valoon viime viikolla. Kansanedustaja Johanna Sumuvuori esitti hallitukselle kysymyksen, millä perusteilla sisäministeriö on asettunut vastahankaan Suomen kiintiöpakolaisten ottamisessa YK:n pakolaisjärjestön suosittelemista maista. Rajamäki antoi vastauksessaan ymmärtää, että syynä olisi terrorismin torjunta. Sumuvuoren kysymyksestä alkoi tärkeä julkinen keskustelu Suomen pakolaispolitiikasta. Toivottavasti tämän keskustelun myötä Suomi skarppaa sitoumustensa toteuttamisessa. Maailmassa on kymmeniä miljoonia pakolaisia, joilla on virallinen pakolaisstatus. Suuri osa näistä elää tilapäisissä leireissä, valtaosa oman maansa rajojen sisäpuolella. Suomen tämän vuoden pakolaiskiintiö, 750 henkilöä, on kansainvälisesti ja maailman pakolaismäärään nähden huomattavan matala. Meillä olisi varaa nostaa kiintiötä selvästi. Pakolaiset valitaan UNHCR:n suositusten ja pakolaisleireille tehtyjen arviointimatkojen perusteella. Järjestelmä on raskas. Arviointia kuitenkin tarvitaan sen vuoksi, että pakolaisiksi osataan valita eniten turvaa tarvitsevat. Nyt sisäministeriö näyttää ottaneen pakolaisten valinnassa osittain toisen linjan: Arviointia ei ehkä tehdäkään henkilökohtaisesti, vaan maakohtaisesti, eikä arvioinnin tarkoituksena ilmeisesti ole ottaa selvää pakolaisten avuntarpeesta vaan Suomeen kohdistuvista uhista. Rajamäki antaa ymmärtää, että auktoriteettina pakolaisten valinnassa toimii YK:n sijasta SUPO. Näin räikeä poliittinen peli pakolaisilla "terrorismin vastaisen sodan" nimissä on mielestäni vainoharhaista ja julmaa omaan napaan tuijottamista. Suomi on sitoutunut kansainvälisten sopimusten kautta auttamaan pakolaisia ja kantamaan vastuuta heidän hädästään. Nyt hallitus laiminlyö juuri kautensa lopulla näitä velvoitteitaan. Muutamien satojen kiintiöpakolaisten ottaminen vuosittain ei riitä mielestäni alkuunkaan, vaan Suomen pitäisi tarkistaa myös turvapaikkapolitiikkaansa. Sovituista pakolaismääristä kiinnipitäminen on vähintä, mitä Suomelta voidaan odottaa. Sisäministeriön pitäisi nyt selvittää, missä vika on ja pistää vauhtia pakolaisten valintaan. Pakolaispolitiikan uskottavuuden rippeet voi ehkä vielä juuri ja juuri kursia kokoon, jos ministeriö toimii nopeasti ja lopettaa selittelyn.