— Aija Salo

Lapissa vihreä vaalivoitto mahdollinen

Kansanedustaja Jari Vilénin jääminen pois eduskuntavaaleista raivaa Lapissa tilaa vihreiden Timo Törmäsen (www.timotormanen.net) menestykselle. Lapin vihreät osoittautuivat kaukonäköisiksi. Kokoomus ja vihreät ovat Lapissa teknisessä vaaliliitossa. Vaaliliitto antaa uudessa tilanteessa erittäin hyvät näkymät vihreille etenkin, kun kärkiehdokkaana on paljasjalkainen lappilainen. Politiikassa tarvitaan strategista ajattelua, ja niin kauan kuin vaaliliitot ovat sallittuja, miksi eivät myös vihreät hyödyntäisi sitä mahdollisuutta. Vihreiden ja kokoomuksen ehdokkaat ovat siis Lapin piirissä samalla listalla, ja valituksi tulee se henkilö, joka saa listalta eniten ääniä (edellyttäen, että listan kokonaisäänimäärä oikeuttaa yhteen eduskuntapaikkaan, kuten viime vaaleissa). Vihreitä on kritisoitu vaaliliitosta sen vuoksi, että Vilénin valinta jatkokaudelle on näyttänyt varmalta, joten vihreiden on tulkittu vain komppaavan kokoomuksen kampanjaa. Nyt tilanne muuttui kertaheitolla. Myös Uudellamaalla ja Helsingissä on saatu jo moneen kertaan huomata, että ehdokasasettelussa mikään ei ole varmaa ennen kuin oikeusministeriö on vahvistanut vaalilistat. Sama pätee tietysti vaalien tulokseen. Se, että niin Helsingin Sanomien kuin HBL:nkin viimeaikaisissa artikkeleissa Uudenmaan vaalinäkymistä ei ole nostettu ketään vihreää ehdokasta Ulla Anttilan itsestään selväksi seuraajaksi, osoittaa, että vihreiden ehdokaslistalla on monta tasaväkistä ehdokasta ja vaalien tulos on aidosti auki. Tilanne kannustaa meitä vihreitä ehdokkaita aktiiviseen ja reiluun kampanjointiin. Uskon vahvasti, että Heidi Hautalan jo presidentinvaalikampanjassa saama laaja tuki siivittää Vihreät Uudellamaalla viidenteen eduskuntapaikkaan. Helsingin osalta olen suruissani, että pitkäaikainen tuttavani ja innostajani Tuomas Rantanen päätti vetäytyä eduskuntavaaleista. Tuomas on visionääri, jonka kaltaisia politiikassa kaivataan. Hän uskaltaa olla kriittinen silloin, kun tarvitaan. Samalla ymmärrän sen, että politiikka on ahmaissut Tuomakselta jo kauan sitten käden hartiaan asti, ja kunnioitan hänen päätöstään raivata lisää aikaa myös perheelleen. Saa nähdä, kuka nimetään vapautuneelle ehdokaspaikalle. Muistaakseni vihreillä on Helsingissä lisäksi vielä yksi julkistamaton ehdokas, joka nimetään Osmo Soininvaaran tilalle. Kaiken kaikkiaan vaaliasetelma on vihreiden kannalta erittäin mielenkiintoinen myös Helsingissä.