— Aija Salo

Ristiriitainen Sudan

Tänään on ihmisoikeuksien päivä. (Huomenna myös, ja joka päivä.) Tänään Suomessa muistetaan esimerkiksi Darfurin alueen väestön hätää Sudanissa. Amnesty järjestää mielenosoituksen aiheesta. Sudanin hallitukseen on yritetty pitkään vaikuttaa kansainvälisellä painostuksella mm. erityisedustaja Pekka Haaviston kautta, mutta arviot vahvasti sisällissotaa muistuttavan tilanteen parantumisesta vaihtelevat. Asuin Sudanissa neljä kuukautta vuonna 1999. Työskentelin kehitysyhteistyöprojektissa, jonka tarkoituksena oli parantaa viidessä maaseutukylässä erityisesti lasten terveyttä, puhtaan veden saatavuutta ja naisten tietoa perhesuunnittelusta. Silloinkin maa kävi sisällissotaa, mutta eri alueella: etelässä. Siellä, missä itse asuin (El-Faun maanviljelysalue Khartoumin eteläpuolella), sotaa ei juuri huomannut. Sudan on valtava maa, jossa elää lukuisia eri etnisiä ryhmiä. Eri puolilla maata elämisen edellytykset ovat hyvin erilaiset. Etelä- ja Pohjois-Sudanin välisessä sodassa solmittiin vuosien jälkeen rauha. Toivotaan, että kansainvälisellä yhteisöllä riittää nykyisessäkin konfliktissa kiinnostusta Sudania kohtaan ja keinoja käydä neuvotteluja, ja että Sudanin hallitus lopulta nielee ylpeytensä ja panostaa tosissaan Darfurin rauhaan ja alueen ihmisten elämän saattamiseen taas raiteilleen.