— Aija Salo

Unelmien Pohjois-Karjala

Vihreiden puoluevaltuusto kokoontui tänä viikonloppuna Joensuussa. Puoluejohtaja Tarja Cronberg tarttui vaalienkin keskeiseen aiheeseen, talouteen. Hän linjasi vihreää talous- ja hyvinvointipolitiikkaa mm. näin: "Vihreää talouspolitiikkaa on myös julkisten hyvinvointipalveluiden puolustaminen. Siksi emme esitä veronkevennyksiä, ellemme pystyy korvaamaan veromenetyksiä. -- Vihreän talouspolitiikan tavoite on myös tuloerojen pienentäminen. Meistä on reilua, että suuremmista tuloista maksetaan myös suhteessa enemmän veroja." Asiaa. Cronberg on ymmärtääkseni ainoa pohjoiskarjalainen puoluejohtaja. Arvostan Cronbergin ratkaisua asettua näissäkin eduskuntavaaleissa ehdokkaaksi Pohjois-Karjalan vaalipiiristä. Hänellä on vahvat siteet alueelle, ja sieltä hän sai äänestäjiltä luottamuksen kansanedustajaksi myös kuluvalle kaudelle. Cronberg on viimeisen vuoden aikana ollut paljon esillä julkisuudessa ja esiintynyt koko ajan asiantuntevasti ja keskustelevasti. Hän on nostanut esiin myös Itä-Suomen elinvoimaisuuden vahvistamisen. Uskon, että Cronbergin draivi riittää vaaleissa siihen, että pohjoiskarjalaiset uusivat hänen mandaattinsa eduskunnassa.