— Aija Salo

Feministinen aloite Suomeen, jee!

Huomenna keskiviikkona feministipoliitikot yli puoluerajojen julkistavat Feministisen aloitteen, poliittisen liikkeen, jonka tavoitteena on edistää sukupuolten tasa-arvoa niin työmarkkinoilla, perheissä kuin yhteiskunnassa yleensä. Hurraa! Menen mukaan julkistustilaisuuteen eduskunnan kansalaisinfoon klo 12. Olen siis trendikäs, kun tituleeraan itseäni vaaliflyereissani reippaasti feministiksi. Ehdin jo miettiä, kuinka monella flyeriani lukevalla on feminismistä sellainen käsitys, että feministi on nainen, joka vastustaa miehiä, koska ei ole saanut kunnolla munaa. Oikeasti feminismejä on monenlaisia. Minulle feminismi tarkoittaa sukupuolijärjestelmän purkamista: sitä, että lisätään jokaisen ihmisen vapautta ja mahdollisuuksia olla miten haluaa riippumatta biologisesta, juridisesta tai muiden kuvittelemasta sukupuolesta. Toivottavasti Feministisen aloitteen agendalla ovat myös sukupuolen ilmaisun vapaus ja perheiden moninaisuus. Sukupuolen moninaisuudesta puhuttiin tänään erittäin asiallisesti työnantajani Setan (http://www.seta.fi) järjestämässä tilaisuudessa, jossa julkistettiin Tiia Aarnipuun (http://www.aarnipuu.net) kirja Ei ole miestä eikä naista. Kirja kertoo mm. pyhimyksistä, sisilialaisesta kuninkaasta ja parroista. Käytännössä feminismi merkitsee minulle mm. näitä asioita: että on muunkin värisiä lastenvaatteita kuin vaaleansinisiä ja -punaisia; että pojat ja miehet voivat pukeutua hameisiin ja korkokenkiin noin vain; että tytöille opetetaan jääkiekkoa; että palkkaus, työnimike ja valta eivät vaihtele sukupuolen mukaan; että luovutaan kuvitelmasta, että perheen voivat muodostaa vain isä, äiti ja lapset; että naisilla on oikeasti kivaa keskenään eikä miehestä tule automaattisesti seurueen keskipiste tai johtaja; että seksuaalista häirintää, kähmintää ja nimittelyä ei pidetä normaalina käytöksenä.