— Aija Salo

Jippii, uraanivaltaushakemukset hylättiin!

Mahtava uutinen: Kauppa- ja teollisuusministeriö hylkäsi pahamaineisen Cogeman/Arevan uraanivaltaushakemukset sekä Itä- ja Länsi-Uudellamaalla että Lapissa! Uutinen on luettavissa tänään Helsingin sanomien sivuilla http://www.hs.fi (suora linkki on teknisesti liian pitkä liitettäväksi tähän blogiin). Päätös oli alueen asukkaiden ja kuntien kannalta toivottu ja odotettu. Uraanin louhinnan riskit terveydelle, maankäytölle ja maan arvolle olivat hyvin tiedossa, ja viime vuoden aikana Uudellamaalla järjestettiin useita mielenilmauksia uraaninlouhintaa vastaan. Uraaninlouhinta liittyy myös läheisesti ydinvoiman asemaan Suomen energiantuotannossa. Nykyiset ydinvoimalat ovat vielä jonkin aikaa välttämätön paha osana Suomen sähköntuotantokapasiteettia, mutta ydinvoimaa ei tarvita yhtään wattia lisää. Toivottavasti KTM:n päätökset enteilevät myös kaivoslain pikaista muuttamista. Heidi Hautala jätti vuosi sitten eduskunnalle lakialoitteen kaivoslain ajanmukaistamisesta mm. niin, että alueen asukkailla ja kunnilla olisi enemmän sananvaltaa päätöksiin. Toivotaan, että valtaushakemukset hylätään myös muualla Suomessa ja että Cogema/Areva jättää Suomen vastaisuudessa rauhaan.